With the work of co-planning for the promotion of an integrated network between public and private subjects through the development of a system methodology, the design and implementation of support tools, a contribution was offered to combat the phenomenon of dispersion education and for the prevention of the risk of social marginality in adolescents in Palermo. The project involved 172 students, 171 parents and 29 teachers from three secondary schools of the first degree, 10 operators from the third sector of the Municipality of Palermo. It was assumed that to encourage the orientation dimension of the middle school it was necessary to encourage dialogue between the subjects that in the territory pursue scholastic-professional orientation purposes. Parallel to the training and orientation activities for the students, training seminars were organized for teachers and parents. The results are achieved with the activities carried out to encourage the continuation of the training path after middle school.

Con il lavoro di co-progettazione per la promozione di una rete integrata tra soggetti pubblici e privati attraverso lo sviluppo di una metodologia di sistema, l’ideazione e realizzazione di strumenti di supporto, è stato offerto un contributo per il contrasto del fenomeno della dispersione scolastica e per la prevenzione del rischio di marginalità sociale negli adolescenti di Palermo. Il progetto ha coinvolto 172 studenti, 171 genitori e 29 docenti di tre scuole secondarie di primo grado, 10 operatori del terzo settore del territorio del Comune di Palermo. Si è partiti dal presupposto che per favorire la dimensione orientativa della scuola media fosse necessario incentivare il dialogo tra i soggetti che nel territorio perseguono finalità di orientamento scolastico-professionale. Parallelamente alle attività di formazione e di orientamento destinate agli studenti, sono stati realizzati seminari formativi rivolti a docenti e genitori. Sono valutati i risultati conseguiti con le attività svolte per favorire la continuazione del percorso formativo dopo la scuola media

La Marca, A. (2017). Prevenire l’insuccesso scolastico nella scuola secondaria di primo grado: scuola e territorio dialogano. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 147-160). Roma : Armando.

Prevenire l’insuccesso scolastico nella scuola secondaria di primo grado: scuola e territorio dialogano

LA MARCA, Alessandra
2017-01-01

Abstract

With the work of co-planning for the promotion of an integrated network between public and private subjects through the development of a system methodology, the design and implementation of support tools, a contribution was offered to combat the phenomenon of dispersion education and for the prevention of the risk of social marginality in adolescents in Palermo. The project involved 172 students, 171 parents and 29 teachers from three secondary schools of the first degree, 10 operators from the third sector of the Municipality of Palermo. It was assumed that to encourage the orientation dimension of the middle school it was necessary to encourage dialogue between the subjects that in the territory pursue scholastic-professional orientation purposes. Parallel to the training and orientation activities for the students, training seminars were organized for teachers and parents. The results are achieved with the activities carried out to encourage the continuation of the training path after middle school.
2017
La Marca, A. (2017). Prevenire l’insuccesso scolastico nella scuola secondaria di primo grado: scuola e territorio dialogano. In G. Domenici (a cura di), Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 147-160). Roma : Armando.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DOMENICI-Volume 1 PRIN 15-03-17.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File PDF
Dimensione 6.32 MB
Formato Adobe PDF
6.32 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226009
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact