Some specific characteristics of the professional awareness of the teacher are highlighted as a form of meta-competence of both strategic and tactical nature, referring to knowing how to manage oneself in the context of training and self-training processes connected with the acquisition of new skills and / or with the further development of skills already present, in view of their transfer to new contexts. The professional awareness of a group of 744 Sicilian teachers of first and second grade secondary schools, starting from the use of two metacognitive self-assessment tools (the ALM Questionnaire and the MAI Questionnaire) and an instrument of self-assessment of resilience, the RPQ Questionnaire. After the presentation of the results obtained by the teachers, we examine the outcomes of 8 focus groups made, for confirmatory purposes, with 40 in-service teachers chosen based on the highest scores achieved in the three questionnaires.

Sono evidenziati alcuni caratteri specifici della consapevolezza professionale del docente come forma di meta-competenza di natura sia strategica sia tattica, riferibile al saper gestire se stessi nel contesto dei processi formativi e auto-formativi connessi con l’acquisizione di nuove competenze e/o con lo sviluppo ulteriore di competenze già presenti, in vista del loro trasferimento a nuovi contesti. E’ s analizzata e misurata la consapevolezza professionale di un gruppo di 744 docenti siciliani di scuole secondarie di primo e secondo grado, a partire dall’utilizzo di due strumenti di autovalutazione metacognitiva (il Questionario ALM e il Questionario MAI) e di uno strumento di autovalutazione della resilienza, il Questionario RPQ. Dopo la presentazione dei risultati ottenuti dai docenti, si esaminano gli esiti di 8 focus group realizzati, a scopo confermativo, con 40 docenti in servizio scelti in base ai punteggi più alti conseguiti nei tre questionari.

La Marca, A. (2017). La consapevolezza professionale del docente. In Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 114-127). Roma : Armando.

La consapevolezza professionale del docente

LA MARCA, Alessandra
2017-01-01

Abstract

Some specific characteristics of the professional awareness of the teacher are highlighted as a form of meta-competence of both strategic and tactical nature, referring to knowing how to manage oneself in the context of training and self-training processes connected with the acquisition of new skills and / or with the further development of skills already present, in view of their transfer to new contexts. The professional awareness of a group of 744 Sicilian teachers of first and second grade secondary schools, starting from the use of two metacognitive self-assessment tools (the ALM Questionnaire and the MAI Questionnaire) and an instrument of self-assessment of resilience, the RPQ Questionnaire. After the presentation of the results obtained by the teachers, we examine the outcomes of 8 focus groups made, for confirmatory purposes, with 40 in-service teachers chosen based on the highest scores achieved in the three questionnaires.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca, A. (2017). La consapevolezza professionale del docente. In Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative. Vol. I: Strategie didattiche integrate per il successo scolastico e l'inclusione (pp. 114-127). Roma : Armando.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DOMENICI-Volume 1 PRIN 15-03-17.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File PDF
Dimensione 6.32 MB
Formato Adobe PDF
6.32 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226007
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact