The oratory continues to be an educational environment for all young people, mostly aged between 6 and 18 and belonging to families who share the ideals of the Christian-Catholic religion. It is also a training-professional gym for those volunteers who intend to engage in educational tasks. The clever use of free time from schoolwork, in a climate of joy and brotherhood, characterizes the religious education offered to young people who attend the oratory. In some "peripheries", the oratory is the only space for youth gathering beyond the school. The pedagogical and doctrinal training of educators working in the oratories must be the first concern for parish priests and congregations directors who activate an oratory. It is desirable for parents to be more involved in the activities carried out in the oratories. Apart from the idea of taking the person and the teachings of Jesus as the ideal model of life, the principles and methods of an oratory are valid for any type of youth education leisure center.

L’oratorio continua ad essere un luogo educativo per tutti i giovani, per lo più di età compresa tra i 6 e i 18 anni, delle famiglie che condividono gli ideali della religione cristiano-cattolica. Esso è anche una palestra formativo-professionale per quei volontari che intendono dedicarsi a compiti educativi. L’uso intelligente del tempo libero dagli impegni di studio, in un clima di letizia e fratellanza, caratterizza l’educazione religiosa offerta ai giovani che frequentano l’oratorio. In alcune “periferie” l’oratorio costituisce l’unico luogo di aggregazione giovanile oltre la scuola. La formazione pedagogica e dottrinale degli educatori che lavorano negli oratori deve essere la prima preoccupazione dei parroci e dei dirigenti delle congregazioni che attivano un oratorio. E’ auspicabile un maggior coinvolgimento dei genitori nelle attività svolte negli oratori. A parte la proposta di assumere come modello ideale di vita la persona e gli insegnamenti di Gesù, i principi e i metodi di un oratorio valgono per qualunque tipo di centro educativo per il tempo libero dei giovani.

Zanniello, G. (2016). La proposta educativa dell'oratorio tra dialogo e testimonianza.. In F. Falcinelli, M. Moschini (a cura di), Educazione alla prossimità. L'oratorio come ambiente di crescita integrale. (pp. 74-84). Milano : FrancoAngeli.

La proposta educativa dell'oratorio tra dialogo e testimonianza.

ZANNIELLO, Giuseppe
2016-01-01

Abstract

The oratory continues to be an educational environment for all young people, mostly aged between 6 and 18 and belonging to families who share the ideals of the Christian-Catholic religion. It is also a training-professional gym for those volunteers who intend to engage in educational tasks. The clever use of free time from schoolwork, in a climate of joy and brotherhood, characterizes the religious education offered to young people who attend the oratory. In some "peripheries", the oratory is the only space for youth gathering beyond the school. The pedagogical and doctrinal training of educators working in the oratories must be the first concern for parish priests and congregations directors who activate an oratory. It is desirable for parents to be more involved in the activities carried out in the oratories. Apart from the idea of taking the person and the teachings of Jesus as the ideal model of life, the principles and methods of an oratory are valid for any type of youth education leisure center.
2016
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Zanniello, G. (2016). La proposta educativa dell'oratorio tra dialogo e testimonianza.. In F. Falcinelli, M. Moschini (a cura di), Educazione alla prossimità. L'oratorio come ambiente di crescita integrale. (pp. 74-84). Milano : FrancoAngeli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
oratorio_prof. Zanniello.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 463.35 kB
Formato Adobe PDF
463.35 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/225858
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact