Writing one’s positive emotions connected to life goals is healthy. This is the conclusion Laura King have arrived after analyzing the effects of the transcription of the best possible future self. James W. Pennebaker, the pioneer of the expressive writing, has tested it in a retrospective manner and has emphasized the health effects of writing the negative emotions related to traumatic events which have been experienced in the past. In the present study, we decided to compare the effects of transcription of the fears and hopes about the future life on three transversal competences, which have a principal value in the self-counseling process of the students: self-esteem, self-efficacy and decision-making style. The research was carried out in a public secondary school, the Scientific Liceo “Pietro Farinato” of Enna and involved a sample of 60 students, aged between 17 and 20 years. We have chosen the procedure developed by Pennebaker, adapted with the perspective mode experienced by the King. The application of the procedure of Pennebaker in a perspective sense has had a positive impact, statistically significant, on the levels of self-efficacy and decision-making styles, but not on the levels of self-esteem of the students who wrote the hopes about their future life. The same effect has not been shown in the students who wrote the fears about their future life.

Esprimere in forma scritta le proprie emozioni positive quando si pensa ai propri obiettivi di vita fa bene alla salute. È questa la conclusione cui è giunta laura King dopo aver analizzato gli effetti della trascrizione del proprio miglior sé proiettato nel futuro. James W. Pennebaker, pioniere della scrittura espressiva sperimentata secondo la modalità retrospettiva, ha invece sottolineato gli effetti sulla salute della scrittura di emozioni negative connesse ad episodi traumatici vissuti nel passato. Nel presente studio, si sono presi in considerazione i contributi dei due ricercatori per confrontare gli effetti della trascrizione delle paure e delle speranze riguardo al futuro su tre competenze trasversali che hanno un valore precipuo nell’autorientamento degli studenti: l’autostima, l’autoefficacia e lo stile decisionale. la ricerca è stata realizzata nel liceo Scientifico Statale “Pietro Farinato” di Enna e ha coinvolto un campione di 60 studenti, di età compresa tra i 17 ed i 20 anni. Si è scelta la procedura messa a punto da Pennebaker adattandola secondo la modalità prospettica sperimentata dalla King. l’applicazione in senso prospettico della tecnica di Pennebaker ha avuto un impatto positivo, statisticamente significativo, sui livelli dell’autoefficacia e degli stili decisionali, ma non sui livelli dell’autostima, misurati negli studenti che hanno scritto delle speranze riguardo al loro futuro. lo stesso effetto non si è manifestato negli studenti che hanno scritto delle paure riguardo al loro futuro.

DI VITA, A. (2015). Promuovere l'autostima, l'autoefficacia e lo stile decisionale a scuola attraverso la scrittura espressiva. NUOVA SECONDARIA, 32(6), 19-34.

Promuovere l'autostima, l'autoefficacia e lo stile decisionale a scuola attraverso la scrittura espressiva

DI VITA, Alessandro
2015-01-01

Abstract

Writing one’s positive emotions connected to life goals is healthy. This is the conclusion Laura King have arrived after analyzing the effects of the transcription of the best possible future self. James W. Pennebaker, the pioneer of the expressive writing, has tested it in a retrospective manner and has emphasized the health effects of writing the negative emotions related to traumatic events which have been experienced in the past. In the present study, we decided to compare the effects of transcription of the fears and hopes about the future life on three transversal competences, which have a principal value in the self-counseling process of the students: self-esteem, self-efficacy and decision-making style. The research was carried out in a public secondary school, the Scientific Liceo “Pietro Farinato” of Enna and involved a sample of 60 students, aged between 17 and 20 years. We have chosen the procedure developed by Pennebaker, adapted with the perspective mode experienced by the King. The application of the procedure of Pennebaker in a perspective sense has had a positive impact, statistically significant, on the levels of self-efficacy and decision-making styles, but not on the levels of self-esteem of the students who wrote the hopes about their future life. The same effect has not been shown in the students who wrote the fears about their future life.
2015
DI VITA, A. (2015). Promuovere l'autostima, l'autoefficacia e lo stile decisionale a scuola attraverso la scrittura espressiva. NUOVA SECONDARIA, 32(6), 19-34.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Promuovere l'autostima, l'autoefficacia e gli stili decisionali a scuola attraverso la scrittura espressiva_2015.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file pdf
Dimensione 353.42 kB
Formato Adobe PDF
353.42 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/222186
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact