The panorama of European architecture in the 20th Century was particularly marked by the innovation brought by Modernism. In Italy, this new scenario brought with it a specific approach, better known as Italian rationalism, which led to additional compositional and figurative implications in architecture, influenced by Futurism. This movement, as seen in the major works on the history of contemporary architecture, essentially revolved around the figure of Antonio Sant’Elia, one of its leading interpreters and a fundamental point of reference for the work of Angiolo Mazzoni. Futurism, in a nutshell, aimed to simplify architectural forms, searching for solutions which clearly took into account the new elements of the city, increasingly linked to the nature of its infrastructures and in particular those regarding transport. These works had to increasingly characterize the design of the city and serve as recognizable elements, in visions that assumed a geographic dimension.
Il panorama dell’architettura europea del Novecento è stato particolarmente segnato dalle istanze innovatrici dettate dal Movimento Moderno. In Italia, a partire da questo nuovo scenario, si è costituita una componente specifica, meglio nota come Razionalismo Italiano che ha trovato ulteriori implicazioni di riflessione compositiva e figurativa dell’architettura attraverso i temi propri della ricerca Futurista. Una esperienza quest’ultima che nei principali testi di storia dell’architettura contemporanea, ruota principalmente attorno alla figura di Antonio Sant’Elia, interprete di rilievo di questa corrente che ha rappresentato riferimento fondamentale all’opera di Angiolo Mazzoni. Il Futurismo, in estrema sintesi, mirò alla semplificazione delle forme architettoniche, orientando la ricerca a soluzioni che avessero ben presente i nuovi elementi della città sempre più legati ai caratteri dell’infrastrutturazione e in particolare quelli propri della mobilità. Queste opere dovevano sempre più caratterizzare il disegno della città e offrirsi come elementi riconoscibili attraverso visioni che assurgevano a una dimensione a scala geografica.
Farina, G., Melluso, V. (2015). Mazzoni a Messina tra Modernismo e Futurismo. In N. Boschiero, C. Di Giacomo (a cura di), L’invenzione futurista. Case d’arte di Depero (pp. 43-51). Messina : Regione Siciliana Assessorato dei Beni Culturali e dell’Identità siciliana Dipartimento dei Beni Culturali e dell’Identità siciliana Museo Interdisciplinare Regionale di Messina.
Mazzoni a Messina tra Modernismo e Futurismo
FARINA, Giuseppina
;MELLUSO, Vincenzo
2015-01-01
Abstract
The panorama of European architecture in the 20th Century was particularly marked by the innovation brought by Modernism. In Italy, this new scenario brought with it a specific approach, better known as Italian rationalism, which led to additional compositional and figurative implications in architecture, influenced by Futurism. This movement, as seen in the major works on the history of contemporary architecture, essentially revolved around the figure of Antonio Sant’Elia, one of its leading interpreters and a fundamental point of reference for the work of Angiolo Mazzoni. Futurism, in a nutshell, aimed to simplify architectural forms, searching for solutions which clearly took into account the new elements of the city, increasingly linked to the nature of its infrastructures and in particular those regarding transport. These works had to increasingly characterize the design of the city and serve as recognizable elements, in visions that assumed a geographic dimension.File | Dimensione | Formato | |
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