This article investigates the active citizenship as a competence of the “good school” teacher, first in the light of emergencies posed by plural society, on the other side by connecting to the traditional concept of civic education. Through a historical investigation, which focuses on a phenomenological-hermeneutical method, are queried the sixties, a “season of hope” that was a missed opportunity for civic education, since it was reduced to the exercise of a reasoned reading of the Republican Constitution without becoming a teaching discipline. The reform of the middle school and the kindergarten were the opportunity of a rich comparison of voices oriented to make the school a place of democratic construction. Between the Sixties and our time are finally caught two elements of continuity: both yesterday and today, be active citizens is a priority need for teachers who have to act as a educational objective a way of life marked by social harmony and democratic democratic.

In questo articolo viene indagata la cittadinanza attiva come competenza del docente della buona scuola, da un lato alla luce delle emergenze poste dall’attuale società plurale, dall’altro lato collegandola al tradizionale concetto di educazione civica. Attraverso un’indagine storica, che privilegia un metodo fenomenologico-ermeneutico, vengono interrogati gli anni Sessanta, una stagione delle speranze che fu per l’educazione civica un’occasione mancata, poiché fu ridotta all’esercizio di una lettura ragionata della Costituzione repubblicana senza diventare una vera e propria materia di insegnamento. Furono, in particolare, la riforma della scuola media e della scuola materna, l’occasione di un confronto ricco di voci che, pur nella varietà delle posizioni, erano orientate a fare della scuola un luogo di costruzione della nuova democrazia. Tra gli anni Sessanta e il nostro tempo vengono infine colti due elementi di continuità: sia ieri che oggi, essere cittadini attivi è esigenza prioritaria per i docenti che devono porsi come obiettivo formativo un modus vivendi improntato alla convivenza sociale e democratica.

Romano, L. (2016). La cittadinanza attiva come competenza del docente: un dibattito degli anni Sessanta. In P. Mulé (a cura di), La Buona Scuola Questioni e prospettive pedagogiche (pp. 251-263). Lecce : PensaMultimedia.

La cittadinanza attiva come competenza del docente: un dibattito degli anni Sessanta

ROMANO, Livia
2016-01-01

Abstract

This article investigates the active citizenship as a competence of the “good school” teacher, first in the light of emergencies posed by plural society, on the other side by connecting to the traditional concept of civic education. Through a historical investigation, which focuses on a phenomenological-hermeneutical method, are queried the sixties, a “season of hope” that was a missed opportunity for civic education, since it was reduced to the exercise of a reasoned reading of the Republican Constitution without becoming a teaching discipline. The reform of the middle school and the kindergarten were the opportunity of a rich comparison of voices oriented to make the school a place of democratic construction. Between the Sixties and our time are finally caught two elements of continuity: both yesterday and today, be active citizens is a priority need for teachers who have to act as a educational objective a way of life marked by social harmony and democratic democratic.
2016
Romano, L. (2016). La cittadinanza attiva come competenza del docente: un dibattito degli anni Sessanta. In P. Mulé (a cura di), La Buona Scuola Questioni e prospettive pedagogiche (pp. 251-263). Lecce : PensaMultimedia.
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