This article presents the work of the group SIPED “Pedagogy of family educational relationships”. A starting point that unites all the research work is that the family, in recent decades, has gone through a deep morphogenetic transformations, relationships and values, so, as to speak, the family is no longer conceived as a singular one but as an “archipelago of families” which includes situations rather heterogeneous. It is a renewed conception of the family by which reinterpret the parental figures and educational functions they perform. From the report it appears that the working group has proposed to stimulate scientific reflection on family educational relationships, in order to highlight the indispensable contribution of the family to the formation of new generations and in building a democratic society.

In questo articolo sono presentati i lavori svolti dal lavori del gruppo Siped “Pedagogia delle relazioni educative familiari”. Un punto di avvio che accomuna tutte le indagini è la constatazione che la famiglia, negli ultimi decenni, ha attraversato profonde trasformazioni morfogenetiche, relazionali e valoriali, tanto da far parlare non più di famiglia al singolare ma di un “arcipelago di famiglie” che comprende situazioni piuttosto eterogenee. Si tratta di una rinnovata concezione della famiglia per mezzo della quale reinterpretare le figure genitoriali e le funzioni educative da esse svolte. Dal resoconto emerge che il gruppo di lavoro si è proposto di incentivare la riflessione scientifica sulle relazioni educative familiari, al fine di mettere in luce l’imprescindibile contributo offerto dalla famiglia alla formazione delle nuove generazioni e alla costruzione di una società democratica.

Romano, L. (2016). Pedagogia delle relazioni familiari. In M. Muscarà, S. Ulivieri (a cura di), La ricerca pedagogica in Italia (pp. 295-298). Pisa : ETS.

Pedagogia delle relazioni familiari

ROMANO, Livia
2016-01-01

Abstract

This article presents the work of the group SIPED “Pedagogy of family educational relationships”. A starting point that unites all the research work is that the family, in recent decades, has gone through a deep morphogenetic transformations, relationships and values, so, as to speak, the family is no longer conceived as a singular one but as an “archipelago of families” which includes situations rather heterogeneous. It is a renewed conception of the family by which reinterpret the parental figures and educational functions they perform. From the report it appears that the working group has proposed to stimulate scientific reflection on family educational relationships, in order to highlight the indispensable contribution of the family to the formation of new generations and in building a democratic society.
2016
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Romano, L. (2016). Pedagogia delle relazioni familiari. In M. Muscarà, S. Ulivieri (a cura di), La ricerca pedagogica in Italia (pp. 295-298). Pisa : ETS.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
RESOCONTO GRUPPO DI RICERCA SIPED.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: articolo principale
Dimensione 77.41 kB
Formato Adobe PDF
77.41 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/212722
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact