The implementation process of the Syracuse’s Master Plan is characterized by the widespread use of “urban negotiation”. The Municipality has drawn up a protocol aimed at obtaining areas for facilities and public infrastructures in different areas basing on the rule of the transfer of a portion of land in return for the building permission for the remaining part. Since these areas are variously characterized, the negotiation process may not be fair to Municipality or convenient to land owners. Basing on an equalization pattern, this study provides, for each area, the indexes of fairness and convenience, and, more specifically, the difference between the market value of the areas achieved and the value of the permits issued. And based on the possibility to transfer the development rights, some different scenarios are prefigured about the possibility of acquiring additional areas for social housing and/or achieving funds for sustainable buildings.

La questione abitativa è tornata ad essere cruciale per assicurare una maggiore equità sociale, aumentando la coesione sociale e riducendo le diseguaglianze all’interno dei sistemi metropolitani o territoriali che, nell’attuale congiuntura di grave crisi economica, devono comunque rispondere alle sfide globali di sviluppo, innovazione e sostenibilità. Questo studio si propone di costruire un sistema di conoscenze sulle condizioni di accesso alla casa a scala territoriale attraverso cui individuare le criticità locali dei problemi abitativi che potrebbero essere risolti attraverso i tradizionali strumenti di pianificazione o attraverso nuove pratiche di Social Housing che coinvolgono soggetti privati e amministrazioni pubbliche. Il quadro di conoscenze dovrebbe includere la mappatura della distribuzione della ricchezza sia in termini reddituale sia in termini di ricchezza fondiaria e il calcolo del reddito soglia, basato sul HAI Housing Affordability Index, che seleziona l’accesso al mercato immobiliare. Questi dati sono impiegati per definire le corrispondenze tra fasce di popolazione e abitazioni accessibili distinte per reddito e per localizzazione. L’approccio metodologico è applicato, come caso studio, al sistema territoriale della provincia di Siracusa (Italia) e consente di valutare il gap tra i prezzi delle abitazioni e i redditi in diverse aree di sette città. Conoscere la dimensione e la distribuzione territoriale di questi gap costituisce un valido strumento per indirizzare le politiche abitative, selezionare i modelli migliori di Social Housing in ogni città.

Napoli, G., Giuffrida, S., Ferluga, G., Trovato, M.R. (2016). Valutazioni interscalari nel processo perequativo del PRG di Siracusa. LABOREST, 12(12), 57-63 [10.19254/LaborEst.12.09].

Valutazioni interscalari nel processo perequativo del PRG di Siracusa

NAPOLI, Grazia;
2016-01-01

Abstract

The implementation process of the Syracuse’s Master Plan is characterized by the widespread use of “urban negotiation”. The Municipality has drawn up a protocol aimed at obtaining areas for facilities and public infrastructures in different areas basing on the rule of the transfer of a portion of land in return for the building permission for the remaining part. Since these areas are variously characterized, the negotiation process may not be fair to Municipality or convenient to land owners. Basing on an equalization pattern, this study provides, for each area, the indexes of fairness and convenience, and, more specifically, the difference between the market value of the areas achieved and the value of the permits issued. And based on the possibility to transfer the development rights, some different scenarios are prefigured about the possibility of acquiring additional areas for social housing and/or achieving funds for sustainable buildings.
2016
Settore ICAR/22 - Estimo
Napoli, G., Giuffrida, S., Ferluga, G., Trovato, M.R. (2016). Valutazioni interscalari nel processo perequativo del PRG di Siracusa. LABOREST, 12(12), 57-63 [10.19254/LaborEst.12.09].
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