The real expression of the portcommercial lively nature of the city reaches the top in the markets: 39 indoor markets, plus 4 outdoor ones represent the real beating heart of Barcelona’s gastronomy.Markets are not only powerful engines of urban economy and places of local trade, employment and business; they also play a pivotal role in social aggregation and cultural promotion thus contributing to processes of urban renewal. Aware of this, in 1991 the Ajuntament de Barcelona established an independent institution for the direct management and administration of Barcelona markets, the IMMB (Institut Municipal de Mercats de Barcelona). The IMMB is also in charge of the modernization of markets through improvement of infrastructures and personal services, upgrade of the trading offer based on consumers’ requests and promotion of markets as bonding poles and cultural development.

I mercati non sono solo potenti dinamizzatori dell’economia urbana come luoghi del commercio di prossimità, dell’occupazione e dell’imprenditorialità, ma svolgono un importante ruolo di aggregazione sociale e di promozione culturale che concorre ai processi di rigenerazione urbana. Ben consapevole di tali funzioni, l’Ajuntament de Barcelona ha istituito nel 1991 un organismo autonomo per la gestione diretta e l’amministrazione dei mercati di Barcellona, l’IMMB (Institut Municipal de Mercats de Barcelona), che provvede anche alla modernizzazione dei mercati attraverso il miglioramento delle infrastrutture e dei servizi alla persona, l’adeguamento dell’offerta merceologica in base alle nuove richieste dei consumatori e la messa in atto di politiche di promozione dei mercati come poli di coesione sociale e valorizzazione culturale.

Badami, A. (2016). Barcelona’s Urban Markets; I mercati urbani di Barcellona. PORTUS, 31(31), 00.

Barcelona’s Urban Markets; I mercati urbani di Barcellona

BADAMI, Angela
2016-01-01

Abstract

The real expression of the portcommercial lively nature of the city reaches the top in the markets: 39 indoor markets, plus 4 outdoor ones represent the real beating heart of Barcelona’s gastronomy.Markets are not only powerful engines of urban economy and places of local trade, employment and business; they also play a pivotal role in social aggregation and cultural promotion thus contributing to processes of urban renewal. Aware of this, in 1991 the Ajuntament de Barcelona established an independent institution for the direct management and administration of Barcelona markets, the IMMB (Institut Municipal de Mercats de Barcelona). The IMMB is also in charge of the modernization of markets through improvement of infrastructures and personal services, upgrade of the trading offer based on consumers’ requests and promotion of markets as bonding poles and cultural development.
2016
Settore ICAR/21 - Urbanistica
Badami, A. (2016). Barcelona’s Urban Markets; I mercati urbani di Barcellona. PORTUS, 31(31), 00.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Barcelona’s Urban Markets _ PORTUS 31-2016.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo su rivista (versione in lingua inglese)
Dimensione 2.56 MB
Formato Adobe PDF
2.56 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
I mercati urbani di Barcellona _ PORTUS 31-2016.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo su rivista (versione in lingua italiana)
Dimensione 2.53 MB
Formato Adobe PDF
2.53 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/199935
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact