The harmonious and integral development of youth personality requires family stability and a positive emotional atmosphere in the family; both educational needs are nowadays threatened by a series of pedagogical errors both theoretical and practical. Educationalists may develop educational skills in parents when undertaking to understand their real needs refraining from using abstract models in complex situations. The phenomenological study of the most frequent educational behavior of fathers or mothers is a good starting point to set training interventions for parents who wish to establish a specific educational relationship either with sons or daughters. The educational role of those parents taking into account gender specificities differ according to the age of the children. The father and mother are the first male and female exemplar sons and daughters relate to. Human imperfections, experienced in their parents, do not prevent children from achieving their full potential as individuals once they perceive in the father and in the mother a sincere recognition of mistakes and a desire for improvement. Educational relationships in the family vary significantly in different cultures; so the family pedagogue, instead of providing preconceived recipes, first plunges into the daily life of the parents, asking for his advice, and then try and develop their analytical skill and the ability to actively face and solve educational problems. The social expectations towards the family pedagogue have increased because of the increased number of parenting couples in crisis; the pedagogical training of parents is part of the third university mission.

Lo sviluppo armonico e integrale della personalità giovanile richiede la stabilità del nucleo familiare e un clima affettivo positivo in famiglia; entrambe le esigenze educative sono oggi minacciate da una serie di errori pedagogici sia teorici che pratici. I pedagogisti riescono a sviluppare le competenze educative nei genitori quando si impegnano a comprenderne le esigenze reali rinunciando ad applicare dei modelli astratti a situazioni complesse. Lo studio fenomenologico dei comportamenti educativi più frequenti nel padre o nella madre costituisce un valido punto di partenza per impostare degli interventi formativi rivolti ai genitori che intendono instaurare una relazione educativa specifica con i figli o con le figlie. I compiti educativi dei genitori che tengono conto delle specificità di genere si diversificano in base all’età dei figli. Il padre e la madre costituiscono per i figli e le figlie i primi exemplar maschili e femminili con cui si relazionano. Le imperfezioni umane, sperimentate nei propri genitori, non impediscono ai figli di realizzarsi pienamente come persone quando percepiscono nel padre e nella madre un sincero riconoscimento degli errori e un desiderio di miglioramento. Le relazioni educative in famiglia variano significativamente nelle diverse culture; pertanto il pedagogista familiare, invece di fornire ricette precostituite, prima si cala nella vita quotidiana dei genitori, che chiedono la sua consulenza, per poi sviluppare la loro capacità di analisi e di soluzione attiva dei problemi educativi. Le aspettative sociali nei confronti del pedagogista familiare sono aumentate a causa dell’accresciuto numero di coppie genitoriali in crisi; nella terza missione dell’università rientra anche la formazione pedagogica dei genitori.

Zanniello Giuseppe (2016). L'integrazione dei compiti della madre e del padre nell'educazione dei figli e delle figlie. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, XI(n.1 gennaio-giugno 2016), 145-161 [10.13128/RIEF-18505].

L'integrazione dei compiti della madre e del padre nell'educazione dei figli e delle figlie

ZANNIELLO, Giuseppe
2016-01-01

Abstract

The harmonious and integral development of youth personality requires family stability and a positive emotional atmosphere in the family; both educational needs are nowadays threatened by a series of pedagogical errors both theoretical and practical. Educationalists may develop educational skills in parents when undertaking to understand their real needs refraining from using abstract models in complex situations. The phenomenological study of the most frequent educational behavior of fathers or mothers is a good starting point to set training interventions for parents who wish to establish a specific educational relationship either with sons or daughters. The educational role of those parents taking into account gender specificities differ according to the age of the children. The father and mother are the first male and female exemplar sons and daughters relate to. Human imperfections, experienced in their parents, do not prevent children from achieving their full potential as individuals once they perceive in the father and in the mother a sincere recognition of mistakes and a desire for improvement. Educational relationships in the family vary significantly in different cultures; so the family pedagogue, instead of providing preconceived recipes, first plunges into the daily life of the parents, asking for his advice, and then try and develop their analytical skill and the ability to actively face and solve educational problems. The social expectations towards the family pedagogue have increased because of the increased number of parenting couples in crisis; the pedagogical training of parents is part of the third university mission.
2016
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Zanniello Giuseppe (2016). L'integrazione dei compiti della madre e del padre nell'educazione dei figli e delle figlie. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, XI(n.1 gennaio-giugno 2016), 145-161 [10.13128/RIEF-18505].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
L'integrazione dei compiti18505-37666-1-PB.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 86.02 kB
Formato Adobe PDF
86.02 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/181769
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact