This essay describes a phenomenology of the emotions, whose main purpose is to highlight their referential scope. Emotions enable us to comprehend individual aspects of the persons participating in our lifeworlds. This perspective challenges today’s dominant culture, where emotions are understood as mere self-expressions. Emotions as ways of knowing grow in awareness and acquire duration when they are sublimated into affections and sentiments. Seen as favourable reactions to meeting the other, they appear to us as forms of love and produce knowledge by dilection for the other’s inner world. A reflection on the emotions (particularly empathy) highlights their importance for the moral education to a correct sensibility.

Il contributo presenta le linee di una fenomenologa delle emozioni, il cui assunto principale è renderne evidente la portata referenziale. Vengono così giustificate come vie specifiche che consentono la comprensione degli aspetti singolari delle persone che hanno parte ai mondi della nostra vita. È una prospettiva critica rispetto alla cultura che sembra oggi prevalente e che vede invece nelle emozioni quasi esclusivamente il loro aspetto espressivo. Le emozioni come vie di conoscenza hanno poi una loro evoluzione caratteristica, crescendo in consapevolezza e acquistando la dimensione della durata. Viste nelle forme di reazione «favorevole» alla presenza dell’altro sono forme di amore e portano una conoscenza per dilezione del mondo interiore dell’altro. Una riflessione su di esse ne mette in luce l’essenzialità per l’educazione morale del «retto sentire».

BELLINGRERI, A. (2014). Una pedagogia della vita emotiva. IL NODO, XVIII(44), 81-92.

Una pedagogia della vita emotiva

BELLINGRERI, Antonio
2014-01-01

Abstract

This essay describes a phenomenology of the emotions, whose main purpose is to highlight their referential scope. Emotions enable us to comprehend individual aspects of the persons participating in our lifeworlds. This perspective challenges today’s dominant culture, where emotions are understood as mere self-expressions. Emotions as ways of knowing grow in awareness and acquire duration when they are sublimated into affections and sentiments. Seen as favourable reactions to meeting the other, they appear to us as forms of love and produce knowledge by dilection for the other’s inner world. A reflection on the emotions (particularly empathy) highlights their importance for the moral education to a correct sensibility.
2014
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
BELLINGRERI, A. (2014). Una pedagogia della vita emotiva. IL NODO, XVIII(44), 81-92.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
IL NODO. Una pedagogia della vita emotiva.docx

accesso aperto

Descrizione: Testo dell'articolo
Dimensione 41.03 kB
Formato Microsoft Word XML
41.03 kB Microsoft Word XML Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/171224
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact