If it is not entirely appropriate to talk of Karol Wojtyla as a pedagogue, nevertheless his figure was eminently that of an educator. This essay proposes a reading of the whole corpus of his writings as educational. Thus juxtaposed, these works look poignantly topical at a time that historians might define as a “late period”. As an educator, Wojtyla may help us to reflect on this transitional time; to consider the critical issues of post-modernity; but also, by embracing them, interpreting modernity as an incomplete humanisation enterprise. This is epitomised by the anthropological category of personal education as a generative involvement.

Se non è adeguato parlare in senso proprio di un Wojtyla pedagogista, educatore però egli lo è stato in senso eminente. La lettura delle opere di Wojtyla ha una potenza formatrice affatto caratteristica; nel saggio è proposta l'esperienza di lettura di tutte le sue opere come opere di formazione. Accostate così, esse risultano particolarmente attuali: in un momento storico come quello presente che può essere forse ricondotto a ciò che gli storici intendono con l'espressione epoca tarda. Ora, Wojtyla come educatore può forse aiutarci a pensare bene questo momento di trapasso e la transizione: ad assumere le istanze critiche della postmodernità; ma ad accoglierle, interpretando la modernità come un'impresa incompiuta d'umanizzazione. La categoria antropologica dell'educazione personale come «coinvolgimento generativo» porta a sintesi questo discorso.

BELLINGRERI, A. (2015). Karol Wojtyla come educatore. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(1/2015), 1-8.

Karol Wojtyla come educatore

BELLINGRERI, Antonio
2015-01-01

Abstract

If it is not entirely appropriate to talk of Karol Wojtyla as a pedagogue, nevertheless his figure was eminently that of an educator. This essay proposes a reading of the whole corpus of his writings as educational. Thus juxtaposed, these works look poignantly topical at a time that historians might define as a “late period”. As an educator, Wojtyla may help us to reflect on this transitional time; to consider the critical issues of post-modernity; but also, by embracing them, interpreting modernity as an incomplete humanisation enterprise. This is epitomised by the anthropological category of personal education as a generative involvement.
2015
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
BELLINGRERI, A. (2015). Karol Wojtyla come educatore. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(1/2015), 1-8.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2015 - KAROL .pdf

accesso aperto

Descrizione: Testo del saggio
Dimensione 4.19 MB
Formato Adobe PDF
4.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/171188
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact