In apparently opposite historical itineraries, on the one hand within the “phantom modern movement” and on the other one through the study of the El Atteuf mosques, you can find a well-known but unexpected intersection: the Chapel of Ronchamp by Le Corbusier. Ronchamp shows that cataloging similar work is impossible or arbitrary. The chapel is both a moment of synthesis of the modern (and not only of the modern movement) and a link between Islamic and Christian worlds that have been often integrated each other without a true balance. Ronchamp breaks and reconstructs the historical synthesis that built the myth of the modern movement. It shows, regardless of the will of its author, the cultural and design experiences dazzled and suffocated by the glowing white architecture of the 1920s 1930s designed, ironically, by the same Le Corbusier. For these reasons Ronchamp not only catalyzes many poetics of the poetics of modernity, but also it realizes the power of the architectural design that can, out of any space-time cataloging, recall distant events, anticipating and exploring future topics.
Nel percorrere itinerari storici, apparentemente opposti, da una parte all'interno del Movimento Moderno e dall'altra attraverso lo studio delle moschee di El Atteuf (Algeria), si riscontra un punto di intersezione conosciuto ma inaspettato: la cappella di Ronchamp di Le Corbusier. Ronchamp dimostra come impossibili o quanto mai arbitrarie siano le catalogazioni di un’opera del genere, la quale può essere considerata sia come momento di sintesi del moderno (e non soltanto del Movimento Moderno), sia come trait d’union fra due diversi mondi, l’islamico e il cristiano, integrati spesso soltanto all’interno di un rapporto di forza che ha visto prevalere, a seconda dei tempi, l’uno o l’altro senza raggiungere mai un pacifico equilibrio. Ronchamp frantuma e ricompone le sintesi storiche che hanno costruito il mito del Movimento Moderno, ed esplicita, indipendentemente dalla volontà del suo autore, quelle esperienze progettuali-culturali rimaste abbagliate e quindi soffocate dalle risplendenti architetture bianche degli anni ’20-’30 progettate, per ironia della sorte, dallo stesso Le Corbusier. Per tali ragioni Ronchamp non solo è capace di catalizzare molte delle poetiche della modernità ma soprattutto concretizza la forza del progetto di architettura che riesce, a discapito di qualsiasi classificazione spazio-temporale, a richiamare eventi lontani e ad anticipare e a esplorare temi futuri.
Sciascia, A. (2015). Ronchamp: dalla stalla di Gut Garkau alla moschea di Sidi Brahim Ronchamp: from Gut Garkau stable to Sidi Brahim mosque. In A. Sciascia, G. Cuccia, E. Palazzotto, A. Sarro (a cura di), Architettura cultuale nel Mediterraneo (pp. 155-158). Milano : Franco Angeli.
Ronchamp: dalla stalla di Gut Garkau alla moschea di Sidi Brahim Ronchamp: from Gut Garkau stable to Sidi Brahim mosque
SCIASCIA, Andrea
2015-01-01
Abstract
In apparently opposite historical itineraries, on the one hand within the “phantom modern movement” and on the other one through the study of the El Atteuf mosques, you can find a well-known but unexpected intersection: the Chapel of Ronchamp by Le Corbusier. Ronchamp shows that cataloging similar work is impossible or arbitrary. The chapel is both a moment of synthesis of the modern (and not only of the modern movement) and a link between Islamic and Christian worlds that have been often integrated each other without a true balance. Ronchamp breaks and reconstructs the historical synthesis that built the myth of the modern movement. It shows, regardless of the will of its author, the cultural and design experiences dazzled and suffocated by the glowing white architecture of the 1920s 1930s designed, ironically, by the same Le Corbusier. For these reasons Ronchamp not only catalyzes many poetics of the poetics of modernity, but also it realizes the power of the architectural design that can, out of any space-time cataloging, recall distant events, anticipating and exploring future topics.File | Dimensione | Formato | |
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