The text introduces some results of activity of the study coordinated by Andrea Sciascia and the working of the group composed by Gaetano Cuccia, Emanuele Palazzotto, Adriana Sarro and Luciana Macaluso as part of the research program entitled "The architecture of the churches in Sicily after the Second Vatican Council (FFR 2012). The working group has gradually developed the idea, to understand, in the field of action research, the influences and contaminations found among cultic architecture of the Mediterranean, extending the research work other scholars (Valentina Acierno, Mauro Bertagnin, Tania Culotta, Giuseppe Di Benedetto, Giuseppe Marsala, Isabella Daidone, Mariaelena Ferraro, Luigi Pintacuda, Laura Sciortino, Flavia Zaffora). The liturgical architecture theme, addressed in most of the essays in the volume, stems from the fruitful cooperation that has developed between the Chair of Architectural design of Pasquale Culotta, the then Faculty of Architecture of Palermo, the Department of History and Design Architecture and the Center for Studies on Arts for direct Liturgy by Monsignor Crispino Valenziano. Pasquale Culotta, in the same years, he joined the research and teaching intensive project activity, in Sicily and elsewhere in Italy, facing their own liturgical architecture. The first part, dedicated to "The architecture of worship in Sicily", traces through certain significant examples of the issues in these post-conciliar years have emerged in relation to the construction of new churches or liturgical adaptation of existing ones. The second part, entitled "Mediterranean, contamination and influences", examines the ability of archaic and archetypal forms of the sacred space to leave traces of their existence, mingling and crossing, in the constant, cyclic creation of a new order, finding food in the differences and the peculiarities of the different historical and religious realities. Finally, the third part deals with the reflection on the stay, from ancient to contemporary times, of the principles that inform the place and time where cult architecture appear connected to each other in an attempt to give breath of transcendence and sacredness to the space organized and It designed, in a passage that is always consecration and transit. As noted by Giuliano Gresleri in the afterword, on the one hand there is, in the various contributions, the assumption of a "critical" look that passes through the post-conciliar liturgical architectural productions of at least five decades, on the other emerges Sicilian religious architecture specificity and Sicily, recognizable in the idea of ​​a close friend and osmotic relationship with the places, and the achievement of a formal and spatial condition "austere". The book is dedicated to Pasquale Culotta.

Il testo introduce alcuni esiti di un'attività di studio coordinata da Andrea Sciascia e dal gruppo di lavoro composto da Gaetano Cuccia, Emanuele Palazzotto, Adriana Sarro e Luciana Macaluso nell'ambito del Programma di Ricerca dal titolo "L'architettura delle chiese in Sicilia dopo il Concilio Vaticano II (FFR 2012). Dalle riflessioni emerse sulle questioni tematiche iniziali, il gruppo di lavoro ha progressivamente maturato l’idea, di comprendere, nel campo di azione della ricerca, le influenze e le contaminazioni riscontrabili fra le architetture cultuali dell’area del Mediterraneo, estendendo il lavoro di ricerca ad altri studiosi (Valentina Acierno, Mauro Bertagnin, Tania Culotta, Giuseppe Di Benedetto, Giuseppe Marsala, Isabella Daidone, Mariaelena Ferraro, Luigi Pintacuda, Laura Sciortino, Flavia Zaffora). Il tema dell’architettura liturgica, affrontato nella maggioranza dei saggi presenti nel volume, trae origine dalla proficua collaborazione che si è sviluppata fra la Cattedra di Progettazione architettonica di Pasquale Culotta, dell’allora Facoltà di Architettura di Palermo, il Dipartimento di Storia e Progetto dell’Architettura e il Centro Studi sulle Arti per la Liturgia diretto da Monsignor Crispino Valenziano. Lo stesso Pasquale Culotta, nei medesimi anni, aveva unito alla ricerca e alla didattica un’intensa attività progettuale, in Sicilia e nel resto d’Italia, rivolta proprio all’architettura liturgica. Il ricordo di queste esperienze attraversa e pervade per intero le pagine del libro. Quest’ultimo si struttura in tre parti che rintracciano nella pratica progettuale dello spazio consacrato da una teofania e nell’influenza su di esso esercitata dall’appartenenza ad una specifica dimensione geografica - quella del Mediterraneo - significativi momenti di intersezione. La prima parte, dedicata a "L’architettura cultuale in Sicilia", ripercorre attraverso alcuni esempi progettuali significativi le questioni che in questi anni post-conciliari sono emerse in relazione alla costruzione di nuove chiese o all’adeguamento liturgico di quelle esistenti. La seconda parte, intitolata "Mediterraneo, contaminazioni e influenze", esamina la capacità delle forme arcaiche e archetipiche dello spazio sacro di lasciare tracce della propria esistenza, mescolandosi e incrociandosi, nella costante, ciclica creazione di un nuovo ordine, che trova alimento nelle differenze e nelle peculiarità delle diverse realtà storiche e religiose. Infine, la terza parte affronta la riflessione sulla permanenza, dall’antichità alla contemporaneità, dei principî che informano l’architettura cultuale dove luogo e tempo appaiono connessi l’uno all’altro nel tentativo di conferire respiro di trascendenza e sacralità allo spazio organizzato e progettato, in un passaggio che è sempre consacrazione e transito. Come osservato da Giuliano Gresleri nella postfazione a chiusura del libro, se da un lato vi è, nei diversi contributi, l'assunzione di uno sguardo "critico" che attraversa le produzioni architettoniche liturgiche post-conciliari di almeno cinque decenni, dall'altro emerge la specificità dell'architettura religiosa siciliana e in Sicilia, riconoscibile nell'idea di un rapporto sodale e osmotico con i luoghi, e nel raggiungimento di una condizione formale e spaziale "austera". Il libro è dedicato a Pasquale Culotta.

Cuccia, G., Palazzotto, E., Sarro, A., Sciascia, A. (2015). Introduzione. In A. Sciascia, G. Cuccia, E. Palazzotto, A. Sarro (a cura di), Architettura cultuale nel Mediterraneo (pp. 9-10). Milano : Franco Angeli.

Introduzione

CUCCIA, Gaetano;PALAZZOTTO, Emanuele;SARRO, Adriana;SCIASCIA, Andrea
2015-01-01

Abstract

The text introduces some results of activity of the study coordinated by Andrea Sciascia and the working of the group composed by Gaetano Cuccia, Emanuele Palazzotto, Adriana Sarro and Luciana Macaluso as part of the research program entitled "The architecture of the churches in Sicily after the Second Vatican Council (FFR 2012). The working group has gradually developed the idea, to understand, in the field of action research, the influences and contaminations found among cultic architecture of the Mediterranean, extending the research work other scholars (Valentina Acierno, Mauro Bertagnin, Tania Culotta, Giuseppe Di Benedetto, Giuseppe Marsala, Isabella Daidone, Mariaelena Ferraro, Luigi Pintacuda, Laura Sciortino, Flavia Zaffora). The liturgical architecture theme, addressed in most of the essays in the volume, stems from the fruitful cooperation that has developed between the Chair of Architectural design of Pasquale Culotta, the then Faculty of Architecture of Palermo, the Department of History and Design Architecture and the Center for Studies on Arts for direct Liturgy by Monsignor Crispino Valenziano. Pasquale Culotta, in the same years, he joined the research and teaching intensive project activity, in Sicily and elsewhere in Italy, facing their own liturgical architecture. The first part, dedicated to "The architecture of worship in Sicily", traces through certain significant examples of the issues in these post-conciliar years have emerged in relation to the construction of new churches or liturgical adaptation of existing ones. The second part, entitled "Mediterranean, contamination and influences", examines the ability of archaic and archetypal forms of the sacred space to leave traces of their existence, mingling and crossing, in the constant, cyclic creation of a new order, finding food in the differences and the peculiarities of the different historical and religious realities. Finally, the third part deals with the reflection on the stay, from ancient to contemporary times, of the principles that inform the place and time where cult architecture appear connected to each other in an attempt to give breath of transcendence and sacredness to the space organized and It designed, in a passage that is always consecration and transit. As noted by Giuliano Gresleri in the afterword, on the one hand there is, in the various contributions, the assumption of a "critical" look that passes through the post-conciliar liturgical architectural productions of at least five decades, on the other emerges Sicilian religious architecture specificity and Sicily, recognizable in the idea of ​​a close friend and osmotic relationship with the places, and the achievement of a formal and spatial condition "austere". The book is dedicated to Pasquale Culotta.
2015
978-88-917-2562-2
Cuccia, G., Palazzotto, E., Sarro, A., Sciascia, A. (2015). Introduzione. In A. Sciascia, G. Cuccia, E. Palazzotto, A. Sarro (a cura di), Architettura cultuale nel Mediterraneo (pp. 9-10). Milano : Franco Angeli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Architettura Cultuale_INTRO.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 630.09 kB
Formato Adobe PDF
630.09 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/169874
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact