The increasing digitization and globalization of the media, the broad diversification of media products, with the value-and ethical issues that it raises, proposes and confirms the reasons why media education is to be considered as an indispensable task for anyone involved in education. Thanks to specific educational interventions and appropriate evaluation tools for self-assessment, future educators should be helped to acquire the appropriate media skills necessary to develop the capacity to responsibly and autonomously choose proper media to design their media education courses. The media competence enhances teachers’ and educators’ ability to creatively modify learning spaces and to design a variety of stimulating activities in order to promote their pupils’ independent and aware work. This paper describes the research for the development of five digital skills, in the a.a. 2013/2014 with 154 students, in their first year of Education course of the University of Palermo. The project has involved, for 60 hours, 154 students attending the first year of Social Education who have experienced a training methodology for the promotion of media skills necessary to design paths of media education.

La crescente digitalizzazione e globalizzazione dei media, l’ampia diversificazione dell’offerta mediale, con i problemi valoriali ed etici che essa pone, ripresentano e confermano le ragioni che fanno dell’educazione ai media un compito imprescindibile di chi si occupa di educazione. Con interventi educativi specifici e fornendo loro adeguati strumenti di valutazione e di autovalutazione, i futuri educatori vanno aiutati ad acquisire le adeguate competenze digitali necessarie per l’acquisizione della capacità di scelta autonoma e responsabile dei media che permetta loro di progettare percorsi di media education in ambito educativo. La competenza mediale sollecita la capacità di insegnanti ed educatori a modificare in modo creativo gli spazi di apprendimento e a progettare attività stimolanti e molteplici, che a loro volta offrano agli alunni occasioni efficaci per lavorare in modo autonomo e consapevole. Il presente contributo mostra le fasi fondamentali del percorso di ricerca per lo sviluppo di tre competenze digitali e svolto nell’a.a. 2013/2014 presso l’Università degli Studi di Palermo. L’intervento ha visto impegnati, per 60 ore, 154 studenti frequentanti il primo anno del corso di studio in Educazione di Comunità che hanno sperimentato una metodologia formativa per la promozione delle competenze digitali necessarie per progettare percorsi di media education.

Cappuccio, G. (2015). La competenza digitale all’università per la progettazione di percorsi di Media Education Digital literacy at university to design Media Education. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA(14), 67-82.

La competenza digitale all’università per la progettazione di percorsi di Media Education Digital literacy at university to design Media Education

CAPPUCCIO, Giuseppa
2015-01-01

Abstract

The increasing digitization and globalization of the media, the broad diversification of media products, with the value-and ethical issues that it raises, proposes and confirms the reasons why media education is to be considered as an indispensable task for anyone involved in education. Thanks to specific educational interventions and appropriate evaluation tools for self-assessment, future educators should be helped to acquire the appropriate media skills necessary to develop the capacity to responsibly and autonomously choose proper media to design their media education courses. The media competence enhances teachers’ and educators’ ability to creatively modify learning spaces and to design a variety of stimulating activities in order to promote their pupils’ independent and aware work. This paper describes the research for the development of five digital skills, in the a.a. 2013/2014 with 154 students, in their first year of Education course of the University of Palermo. The project has involved, for 60 hours, 154 students attending the first year of Social Education who have experienced a training methodology for the promotion of media skills necessary to design paths of media education.
2015
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Cappuccio, G. (2015). La competenza digitale all’università per la progettazione di percorsi di Media Education Digital literacy at university to design Media Education. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA(14), 67-82.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CAPPUCCIO SIRD 2015 .pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo di ricerca
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 9.05 MB
Formato Adobe PDF
9.05 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/169026
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact