Escrivá was not a pedagogist but an educator, he did not write a treatise on pedagogy, but during his lifetime (1902-1975) he has educated hundreds of thousands of people of all ages and conditions. From the writings and works of St. Josemaria Escrivá, founder of Opus Dei (a hierarchical institution of the Catholic Church, which aims to spread a deep awareness of the universal call to holiness and the sanctifying value of ordinary work), one can get some inspiring canons of the educational and training praxis, actually a veritable "implicit pedagogy". Escrivá’s anthropological reference is rooted in the consideration that every man is the son of God; he is made in His own image and likeness as a unique and unrepeatable being, with a specific male or female dimension in view of the collaboration between the two sexes which complement each other. According to Escrivá the form of education is moral freedom, with the corresponding responsibility for the actions consciously undertaken. Escrivá’s first recommendation to educators is that of trusting the people to be educated and creating a context of friendly atmosphere and friendly circumstances where to educate them. The collaboration between parents and teachers, collegiality in pedagogical decisions, the establishment of a real educational community are three basic constants that are found in all educational institutions promoted by Escrivá. The main natural virtues that Escriva taught to practice are: sincerity, loyalty, trust, friendship, sensitivity in relationships, optimism, fortitude, appreciation for well accomplished work and religiosity.

Escrivá non è stato un pedagogista ma un formatore, non ha scritto un trattato di Pedagogia ma durante la sua vita (1902-1975) ha formato centinaia di migliaia di persone di tutte le età e condizioni. Dagli scritti e dalle opere di san Josemaría Escrivá, fondatore dell’Opus Dei (una istituzione gerarchica della Chiesa cattolica, che si propone di diffondere una profonda presa di coscienza della chiamata universale alla santità e del valore santificante del lavoro ordinario), è possibile ricavare alcuni canoni ispiratori dell’azione educativa e formativa, una vera e propria “pedagogia implicita”. L’antropologia di riferimento di Escrivá si radica nella considerazione che ogni uomo è figlio di Dio; è fatto a sua immagine e somiglianza in un modo unico e irripetibile, con una specificità maschile o femminile in vista della collaborazione tra i due sessi che si complementano tra loro; la forma dell’educazione è per Escrivá la libertà morale, con la corrispondente responsabilità delle azioni intraprese consapevolmente. Fiducia nelle persone da educare è la prima raccomandazione di Escrivá agli educatori, i quali devono creare innanzitutto un clima amichevole e cordiale nei luoghi e nelle circostanze in cui educano. La collaborazione tra genitori e insegnanti, la collegialità nelle decisioni pedagogiche, la costituzione di una vera e propria comunità educativa sono tre costanti che si riscontrano in tutte le istituzioni educative promosse da Escrivá. Le principali virtù naturali che Escrivá ha insegnato a praticare sono: la sincerità, la lealtà, la fiducia, l’amicizia, la delicatezza nelle relazioni, l’ottimismo, la fortezza, il gusto dell’opera ben fatta e la religiosità.

Zanniello, G. (2015). LA PEDAGOGIA IMPLICITA IN SAN JOSEMARÍA ESCRIVÁ DE BALAGUER. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(n. 1, settembre 2015 - anno XXXIII), 48-58.

LA PEDAGOGIA IMPLICITA IN SAN JOSEMARÍA ESCRIVÁ DE BALAGUER

ZANNIELLO, Giuseppe
2015-01-01

Abstract

Escrivá was not a pedagogist but an educator, he did not write a treatise on pedagogy, but during his lifetime (1902-1975) he has educated hundreds of thousands of people of all ages and conditions. From the writings and works of St. Josemaria Escrivá, founder of Opus Dei (a hierarchical institution of the Catholic Church, which aims to spread a deep awareness of the universal call to holiness and the sanctifying value of ordinary work), one can get some inspiring canons of the educational and training praxis, actually a veritable "implicit pedagogy". Escrivá’s anthropological reference is rooted in the consideration that every man is the son of God; he is made in His own image and likeness as a unique and unrepeatable being, with a specific male or female dimension in view of the collaboration between the two sexes which complement each other. According to Escrivá the form of education is moral freedom, with the corresponding responsibility for the actions consciously undertaken. Escrivá’s first recommendation to educators is that of trusting the people to be educated and creating a context of friendly atmosphere and friendly circumstances where to educate them. The collaboration between parents and teachers, collegiality in pedagogical decisions, the establishment of a real educational community are three basic constants that are found in all educational institutions promoted by Escrivá. The main natural virtues that Escriva taught to practice are: sincerity, loyalty, trust, friendship, sensitivity in relationships, optimism, fortitude, appreciation for well accomplished work and religiosity.
2015
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Zanniello, G. (2015). LA PEDAGOGIA IMPLICITA IN SAN JOSEMARÍA ESCRIVÁ DE BALAGUER. NUOVA SECONDARIA, XXXIII(n. 1, settembre 2015 - anno XXXIII), 48-58.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
EscrivàPedagogia implicita.pdf

accesso aperto

Descrizione: articolo principale
Dimensione 708.04 kB
Formato Adobe PDF
708.04 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/158491
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact