The article is dealing with an unpublished Immaculate Conception in gilded and painted alabaster located in a private collection of the island of Malta. Its iconography is very attractive. It firmly establishes the dogma of the Immaculate Conception, and so the absolute spiritual innocence of the Virgin, but also her saving role played in favor of all humanity, deprived of redemption for the error committed by Eve.

Protagonista dell’articolo è un’inedita Immacolata Concezione in alabastro dorato e dipinto individuata in una collezione privata dell’isola di Malta. Particolarmente affascinante risulta la sua iconografia, che afferma con forza il dogma dell’Immacolata Concezione, e quindi l’assoluta innocenza spirituale della Vergine, ma anche il suo ruolo salvifico svolto in favore dell’umanità intera, privata della redenzione per l’errore commesso dalla progenitrice Eva.

Cruciata, R. (2015). “Maria-nuova Eva”: un’insolita iconografia per un’Immacolata Concezione alabastrina del XVIII secolo. OADI, 12(Anno 6 n. 12), 00-00 [10.7431/RIV12032015].

“Maria-nuova Eva”: un’insolita iconografia per un’Immacolata Concezione alabastrina del XVIII secolo

CRUCIATA, Roberta
2015-01-01

Abstract

The article is dealing with an unpublished Immaculate Conception in gilded and painted alabaster located in a private collection of the island of Malta. Its iconography is very attractive. It firmly establishes the dogma of the Immaculate Conception, and so the absolute spiritual innocence of the Virgin, but also her saving role played in favor of all humanity, deprived of redemption for the error committed by Eve.
2015
Settore L-ART/02 - Storia Dell'Arte Moderna
Cruciata, R. (2015). “Maria-nuova Eva”: un’insolita iconografia per un’Immacolata Concezione alabastrina del XVIII secolo. OADI, 12(Anno 6 n. 12), 00-00 [10.7431/RIV12032015].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/158377
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