Jean Bollack’s philologische Wissenschaft aims to reach the “good lesson” of a text and to get the “original intent” of its author, in the true sense of these expressions. It is based on three main elements: the identification of biases that would lead to an incorrect interpretation; the syntactic analysis of the text and the discussion of the points of view of other scholars (i.e. a dialectical criticism). Bollack – despite his accuracy – does not question his own assumptions: 1) that the sense of a text is in the manuscripts we possess (or – in any case – it is recoverable through them); 2) the idea that the great texts are more insightful than others; and 3) the notion of originality of the authors compared to the tradition. Furthermore, Jean Bollack does not always refute the opinions of other scholars; sometimes he simply refuses to acknowledge them. Finally, he makes a constant recourse to a rhetoric of scientific progress, scientific approach etc.

La scienza filologica di Jean Bollack mira a pervenire alla "buona lezione" di un testo e all' "intenzione originale" dell'autore, nel senso veritativo di queste espressioni. Essa è fondata su tre elementi principali: l'individuazione dei pregiudizi che avrebbero condotto alle letture errate, l'analisi sintattica del testo e la discussione delle opinioni degli studiosi (o critica dialettica). Ma in nessun caso la precisione e la straordinaria erudizione di Bollack possono sfuggire a dei presupposti che egli non sottomette alla discussione: in particolare, la convinzione che il senso di un testo si trova nei manoscritti che noi possediamo (o è in ogni caso recuperabile grazie ad essi), l'idea che i grandi testi sono più riflessivi degli altri, e la nozione di originalità degli autori rispetto alla tradizione. Non sempre, inoltre, Bollack confuta criticamente l'opinione degli altri studiosi, ma a volte semplicemente la rifiuta. Infine, egli fa ricorso costante a una retorica del progresso scientifico, del procedimento scientifico etc.

Cozzo, A. (2015). L’épistémologie de Jean Bollack ou Bollack contre Bollack. MÉTIS, 13, 217-240.

L’épistémologie de Jean Bollack ou Bollack contre Bollack

COZZO, Andrea
2015-01-01

Abstract

Jean Bollack’s philologische Wissenschaft aims to reach the “good lesson” of a text and to get the “original intent” of its author, in the true sense of these expressions. It is based on three main elements: the identification of biases that would lead to an incorrect interpretation; the syntactic analysis of the text and the discussion of the points of view of other scholars (i.e. a dialectical criticism). Bollack – despite his accuracy – does not question his own assumptions: 1) that the sense of a text is in the manuscripts we possess (or – in any case – it is recoverable through them); 2) the idea that the great texts are more insightful than others; and 3) the notion of originality of the authors compared to the tradition. Furthermore, Jean Bollack does not always refute the opinions of other scholars; sometimes he simply refuses to acknowledge them. Finally, he makes a constant recourse to a rhetoric of scientific progress, scientific approach etc.
2015
Cozzo, A. (2015). L’épistémologie de Jean Bollack ou Bollack contre Bollack. MÉTIS, 13, 217-240.
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