Guidance, in the sense of the subject's ability to self-direct him/herself through study and work throughout the course of his/her life, implies the necessity to develop a set of strategic skills that appear to be fundamental to successfully face the complex framework of transformations which invest the world of work and training. The contribution faces the importance of self-regulation skills in guidance processes and presents two methodologies (ALM and ADVP) to expand and improve the usability of tools useful to encourage, in students of upper secondary school, the self-assessment of some skills that lie at the basis of the ability to direct themselves through study and work.

L'orientamento inteso come capacità di auto-dirigere se stessi nello studio e nel lavoro, in tutto il corso della propria vita, implica la necessità di sviluppare un complesso di competenze strategiche che risultano essere fondamentali per affrontare con successo il complesso quadro delle trasformazioni che investono il mondo del lavoro e della formazione. Il contributo affronta il rilievo delle capacità di autoregolazione nei processi di orientamento e presenta due metodologie (ALM e ADVP) utili a promuovere negli studenti della scuola secondaria l'autovalutazione di alcune competenze che sono alla base della capacità di dirigere se stessi nello studio e nel lavoro.

La Marca, A. (2015). Processi di autoregolazione dell'apprendimento e didattica orientativa. Learning Self-Regulation Processes and Guidance Didactics. PEDAGOGIA OGGI, 1, 115-137.

Processi di autoregolazione dell'apprendimento e didattica orientativa. Learning Self-Regulation Processes and Guidance Didactics

LA MARCA, Alessandra
2015-01-01

Abstract

Guidance, in the sense of the subject's ability to self-direct him/herself through study and work throughout the course of his/her life, implies the necessity to develop a set of strategic skills that appear to be fundamental to successfully face the complex framework of transformations which invest the world of work and training. The contribution faces the importance of self-regulation skills in guidance processes and presents two methodologies (ALM and ADVP) to expand and improve the usability of tools useful to encourage, in students of upper secondary school, the self-assessment of some skills that lie at the basis of the ability to direct themselves through study and work.
2015
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca, A. (2015). Processi di autoregolazione dell'apprendimento e didattica orientativa. Learning Self-Regulation Processes and Guidance Didactics. PEDAGOGIA OGGI, 1, 115-137.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Processi-di-autoregolazione-dellapprendimento-e-didattica-orientativa.pdf

accesso aperto

Dimensione 623.21 kB
Formato Adobe PDF
623.21 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/125012
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact