In recent years, resilience has been object of studies and reflections within the national and international scientific community. Free from an abstract theoretical context, resilience has now become a work praxis and a methodology for all professions. The theoretical model usually adopted defines resilience as the ability to face stressful events, overcome them and continue to grow by increasing one’s own resources with a consequent positive reorganization of life. Our survey aimed at analyzing and measuring the level of resilience of a group of 543 temporary sicilian teachers. We tried and tested their ability to activate useful resources to withstand a common specific and difficult situation (that is the achievement of the teaching qualification) and their ability to adopt coping and appraisal strategies starting from resilient qualities and allowing the successful resolution of critical events. The instrument we used for our survey was the questionnaire of RPQ by Laudadio, Mazzocchetti and Pérez (2011), which offered the opportunity to assess the different components of resilience and has allowed us to obtain various information on personal, emotional and behavioral resources to which resilient teachers appeal in critical and stressful situations. The final discussion of the results contains some directions for future researches related both to the theory and practice of resilience with teachers.

In questi ultimi anni la resilienza è stata oggetto di una serie di studi e di riflessioni della comunità scientifica nazionale e internazionale, che le hanno consentito di affrancarsi dall’ambiente teorico astratto entro cui si collocava, per diventare prassi e metodologia di lavoro per tutte le professioni. Nel modello teorico adottato si definisce la resilienza come la capacità di affrontare eventi stressanti, superarli e continuare a svilupparsi aumentando le proprie risorse con una conseguente riorganizzazione positiva della vita. Con la nostra indagine ci siamo proposti di analizzare e misurare il livello di resilienza di un gruppo di 543 docenti (precari) siciliani. Abbiamo verificato la loro capacità di attivare risorse necessarie per resistere ad una specifica e comune situazione difficile (conseguire l’abilitazione), nonché la capacità di adottare strategie di coping e appraisal che prendendo l’avvio dalle qualità resilienti, consentano la risoluzione positiva degli eventi critici. Lo strumento utilizzato per la nostra indagine è il questionario RPQ di Laudadio, Pérez e Mazzocchetti (2011) che offrendo la possibilità di valutare le diverse componenti della resilienza, ci ha consentito di ottenere molteplici informazioni sulle risorse personali, affettive e comportamentali alle quali gli insegnanti resilienti fanno appello nelle situazioni critiche e stressanti. Nella discussione generale dei risultati si presentano infine alcune indicazioni per future ricerche nell’ambito della teoria e della prassi della resilienza con insegnanti.

La Marca, A., Festeggiante, M., Schiavone, S. (2014). Docenti precari: resilienza e promozione del benessere. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 13, 115-130.

Docenti precari: resilienza e promozione del benessere

LA MARCA, Alessandra;Festeggiante, Marcello;
2014-01-01

Abstract

In recent years, resilience has been object of studies and reflections within the national and international scientific community. Free from an abstract theoretical context, resilience has now become a work praxis and a methodology for all professions. The theoretical model usually adopted defines resilience as the ability to face stressful events, overcome them and continue to grow by increasing one’s own resources with a consequent positive reorganization of life. Our survey aimed at analyzing and measuring the level of resilience of a group of 543 temporary sicilian teachers. We tried and tested their ability to activate useful resources to withstand a common specific and difficult situation (that is the achievement of the teaching qualification) and their ability to adopt coping and appraisal strategies starting from resilient qualities and allowing the successful resolution of critical events. The instrument we used for our survey was the questionnaire of RPQ by Laudadio, Mazzocchetti and Pérez (2011), which offered the opportunity to assess the different components of resilience and has allowed us to obtain various information on personal, emotional and behavioral resources to which resilient teachers appeal in critical and stressful situations. The final discussion of the results contains some directions for future researches related both to the theory and practice of resilience with teachers.
2014
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca, A., Festeggiante, M., Schiavone, S. (2014). Docenti precari: resilienza e promozione del benessere. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 13, 115-130.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
alm_2014_alm_Sird_DOCENTI PRECARI_RESILIENZA E PROMOZIONE DEL BENESSERE.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 650.23 kB
Formato Adobe PDF
650.23 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/109391
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact