In Early Christian Sicily, the cult of the martyr Lucia has a remarkable fortune, so much so as to cross the borders of the island and to extend in the western and eastern Mediterranean; much is due to the pastoral work of the Popes, since the end of the fourth century. Palermo also participated in the promotion of the cult of the martyr, as attested by the Gregorian foundation of a Latin monastery dedicated to the saints Agatha and Maximus in Lucuscanum; indeed, the connection between the two saints Lucia and Agata is well known, not only by the well-known hagiographic texts, but also by the innovations introduced in the liturgy by Pope Gregory I. After the centuries of the Muslim rule, the icon of Lucia appears among the mosaics in the Palatine Chapel of Palermo (1130-1143), and to the reign of Guglielmo il Buono dates back the most ancient mention of a church of S. Lucia which, as it is shown by the Mongitore, into the village of "Borgo Vecchio" in Palermo. The continuity of the cult is attested throughout the late Middle Ages and the beginnings of the Modern Age by notarial documents relating to donations. In the Norman cathedral of Palermo, consecrated in 1185, before the renovations of 1781-1801 a chapel was entirely dedicated to Lucia, and a prominent place had her marble simulacrum in the monumental Gaginian tribune (1510-1574) that covered the apse area.

Nella Sicilia paleocristiana, il culto della martire dioclezianea Loukìa conosce una notevole fortuna nei primi secoli del Cristianesimo, tanto da varcare i confini dell’Isola e da estendersi nel Mediterraneo occidentale e orientale; molto si deve, in questo senso, all’opera pastorale dei pontefici, sin dalla fine del secolo IV. Anche Palermo partecipò della promozione del culto della martire, come attesta la fondazione gregoriana di un cenobio latino dedicato ai santi Agata e Massimo in Lucuscanum; è ben nota, infatti, la connessione tra le due sante Lucia e Agata, testimoniata non solo dai ben noti luoghi dei testi agiografici, ma anche dalle innovazioni nella liturgia introdotte dal papa Gregorio I. Dopo i secoli del dominio arabo, la figura di Lucia compare nel ciclo dei mosaici della Cappella Palatina di Palermo (1130-1143), e al regno di Guglielmo il Buono risale la più antica menzione di una chiesa extramuranea di S. Lucia che, come già dimostrato dal Mongitore, coincide con quella ricostruita nel 1600 dal vicerè Maqueda nell’omonima borgata marinara di S. Lucia al Borgo (oggi nota come “Borgo Vecchio”) che, fino ai devastanti bombardamenti del secondo conflitto mondiale, costituì un elemento peculiare del paesaggio urbano del Borgo. La continuità del culto è attestata per tutto il tardo medioevo e gli inizi dell’età moderna dagli atti notarili relativi alle donazioni. Dalla devozione a Lucia non è esente, a partire dal tardo Medioevo, il fenomeno confraternale; sono ancora i donativi testamentari che certificano il ruolo di primo piano svolto dall’Ospedale di Santa Lucia del Cassaro. Nella cattedrale normanna, consacrata nel 1185, prima dei rifacimenti del 1781-1801 una cappella era interamente dedicata alla Santa, e un posto di rilievo occupava il simulacro marmoreo di Lucia nella monumentale tribuna gaginiana (1510-1574) che rivestiva l’area absidale.

VITALE, E. (2014). Palermo e Santa Lucia siracusana. In D. Bottaro, D. La Rosa (a cura di), Santa Lucia e le sue reliquie in Sicilia (pp. 38-41). Siracusa : Melino Nerella Edizioni.

Palermo e Santa Lucia siracusana

VITALE, Emma
Membro del Collaboration Group
2014-01-01

Abstract

In Early Christian Sicily, the cult of the martyr Lucia has a remarkable fortune, so much so as to cross the borders of the island and to extend in the western and eastern Mediterranean; much is due to the pastoral work of the Popes, since the end of the fourth century. Palermo also participated in the promotion of the cult of the martyr, as attested by the Gregorian foundation of a Latin monastery dedicated to the saints Agatha and Maximus in Lucuscanum; indeed, the connection between the two saints Lucia and Agata is well known, not only by the well-known hagiographic texts, but also by the innovations introduced in the liturgy by Pope Gregory I. After the centuries of the Muslim rule, the icon of Lucia appears among the mosaics in the Palatine Chapel of Palermo (1130-1143), and to the reign of Guglielmo il Buono dates back the most ancient mention of a church of S. Lucia which, as it is shown by the Mongitore, into the village of "Borgo Vecchio" in Palermo. The continuity of the cult is attested throughout the late Middle Ages and the beginnings of the Modern Age by notarial documents relating to donations. In the Norman cathedral of Palermo, consecrated in 1185, before the renovations of 1781-1801 a chapel was entirely dedicated to Lucia, and a prominent place had her marble simulacrum in the monumental Gaginian tribune (1510-1574) that covered the apse area.
2014
Settore L-ANT/08 - Archeologia Cristiana E Medievale
VITALE, E. (2014). Palermo e Santa Lucia siracusana. In D. Bottaro, D. La Rosa (a cura di), Santa Lucia e le sue reliquie in Sicilia (pp. 38-41). Siracusa : Melino Nerella Edizioni.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Vitale 2014 Santa Lucia.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 34.29 MB
Formato Adobe PDF
34.29 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/103491
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact