The conception of the photographable—that is, of what is regarded as worthy of being photographed—has profoundly changed. For almost the entire last century, the choice of moments to ‘immortalize’ in a photograph was guided by shared values and implicit social norms that helped us distinguish ordinary time from extraordinary time, the banal from the significant. Beginning in the 1990s, and even more so with the arrival of the new millennium, everything changed. Information overload, the precarization of the labor system and the fluidification of former social classes, the awareness of global risks that make individual and collective life uncertain, and the general process of acceleration are all factors that have shaped our way of experiencing time and, consequently, space. The social practice of photography has been deeply affected. This short essay examines the transformations that photographic practice has undergone—too hastily attributed to increasingly accessible and inexpensive technology—seeking to resist the temptation of easy value judgments and oversimplifications, while reconnecting with the sociological tradition of ‘understanding’ and ‘explaining’.
La concezione del fotografabile, ovvero di ciò che si reputa degno di essere fotografato, è profondamente cambiata. Per quasi tutto lo scorso secolo la scelta dei momenti da “immortalare” con una fotografia è stata per tutti noi guidata da valori condivisi e norme sociali implicite che ci hanno aiutato a distinguere il tempo ordinario da quello straordinario, il banale dal rilevante. A partire degli anni Novanta e, più ancora, con l’ingresso del nuovo millennio, tutto è cambiato. L’overload informativo, la precarizzazione del sistema lavoro e la fluidificazione delle vecchie classi sociali, la presa di coscienza dei rischi globali che rendono la vita individuale e collettiva incerta, il generale processo di accelerazione, sono tutti fattori che hanno influito sul nostro modo di vivere il tempo e, conseguentemente, lo spazio. La pratica sociale della fotografia ne ha risentito profondamente. Questo piccolo saggio analizza i cambiamenti che il fare fotografie ha subito, troppo frettolosamente attribuiti ad una tecnologia sempre più economica e alla mano, cercando di sfuggire alla tentazione di facili giudizi di valore e semplificazioni e riallacciandosi alla tradizione sociologica del “comprendere” e “spiegare”
Fici, A. (2025). La concezione del fotografatile nella prospettiva della sociologia del tempo. Palermo : Palermo University Press.
La concezione del fotografatile nella prospettiva della sociologia del tempo
Fici, Anna
2025-09-29
Abstract
The conception of the photographable—that is, of what is regarded as worthy of being photographed—has profoundly changed. For almost the entire last century, the choice of moments to ‘immortalize’ in a photograph was guided by shared values and implicit social norms that helped us distinguish ordinary time from extraordinary time, the banal from the significant. Beginning in the 1990s, and even more so with the arrival of the new millennium, everything changed. Information overload, the precarization of the labor system and the fluidification of former social classes, the awareness of global risks that make individual and collective life uncertain, and the general process of acceleration are all factors that have shaped our way of experiencing time and, consequently, space. The social practice of photography has been deeply affected. This short essay examines the transformations that photographic practice has undergone—too hastily attributed to increasingly accessible and inexpensive technology—seeking to resist the temptation of easy value judgments and oversimplifications, while reconnecting with the sociological tradition of ‘understanding’ and ‘explaining’.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
La concezione del fotografabile.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Intera monografia
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
1.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


