It is above all in relief sculpture that something truly 'original' can be found in Roman art. Here more than in other areas of artistic production, while taking inspiration from the Greek tradition, new goals were achieved in the typology of monuments, in the subjects, in the style and also in the execution technique. However, this form of figurative expression was always animated by a primary communicative need, because the relief images were entrusted with the representation of certain messages and contents (for example military victory for emperors or personal success for private individuals), which their clients wanted to convey in the clearest and most incisive way possible. Despite the basic importance it has for the knowledge of Roman artistic civilization, relief sculpture has never received an in-depth overall treatment, which specifically covered it in all its fields of application, from its republican beginnings to the last outcomes of the late imperial age. With this book we now propose a complete study of it, accompanied by an iconographic apparatus unprecedented in breadth and capillarity.
È soprattutto nella scultura a rilievo che si può trovare qualcosa di veramente ‘originale’ nell’arte romana. Qui più che in altri ambiti della produzione artistica, pur prendendo le mosse dalla tradizione greca, furono raggiunti traguardi nuovi nella tipologia dei monumenti, nei soggetti, nello stile e anche nella tecnica di esecuzione. Tuttavia questa forma di espressione figurativa era sempre animata da una prioritaria esigenza comunicativa, perché alle immagini a rilievo era affidata la rappresentazione di determinati messaggi e contenuti (ad esempio la vittoria militare per gli imperatori o il successo personale per i privati), che i loro committenti desideravano trasmettere nella maniera più chiara e incisiva possibile. Nonostante l’importanza basilare che riveste per la conoscenza della civiltà artistica romana, la scultura a rilievo non ha mai ricevuto un’approfondita trattazione d’insieme, che la ripercorresse specificamente in tutti i suoi campi d’applicazione, dagli esordi repubblicani fino agli ultimi esiti della tarda età imperiale. Con questo libro se ne propone ora uno studio completo, corredato di un apparato iconografico senza precedenti per ampiezza e capillarità.
Rambaldi, S. (2024). La scultura a rilievo romana. Milano : Mondadori.
La scultura a rilievo romana
Rambaldi, Simone
2024-05-01
Abstract
It is above all in relief sculpture that something truly 'original' can be found in Roman art. Here more than in other areas of artistic production, while taking inspiration from the Greek tradition, new goals were achieved in the typology of monuments, in the subjects, in the style and also in the execution technique. However, this form of figurative expression was always animated by a primary communicative need, because the relief images were entrusted with the representation of certain messages and contents (for example military victory for emperors or personal success for private individuals), which their clients wanted to convey in the clearest and most incisive way possible. Despite the basic importance it has for the knowledge of Roman artistic civilization, relief sculpture has never received an in-depth overall treatment, which specifically covered it in all its fields of application, from its republican beginnings to the last outcomes of the late imperial age. With this book we now propose a complete study of it, accompanied by an iconographic apparatus unprecedented in breadth and capillarity.File | Dimensione | Formato | |
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