The study explores the impact of classical dramaturgy in Africa, through a paradigmatic moment: The Gods are not to Blame (1969) by Emmanuel Gladstone Rotimi, a rewriting of Sophocles' Oedipus Rex. Through the reinterpretation of a canonical text of Western culture, the author sought to present, represent, define and explore the history and identity of his own country, Nigeria, and of his own ethnic group, the Yoruba. The Greek myth is rediscussed within a dualistic framework, simultaneously postcolonial and indigenous, which permeates its stratagems, style and contents, merging in a synthesis of protest and imitation, in a mixture of revolt and conciliation. On the other hand, the history of the relationship between Europe and Africa is tragically marked by episodes of suffering, oppression and racism. The analysis conducted unfolds through a close comparison, at times philological, between the two dramas, in an attempt to highlight and motivate analogies and inconsistencies. The result of this meticulous critical reconnaissance leads us towards a hybrid product that does not mystify or neglect classical sacredness, but demolishes the doors of the temple in such a way that space is created inside for other forms of experience and new timbres of voice .

Lo studio esplora l'impatto della drammaturgia classica in Africa, attraverso un momento paradigmatico: The Gods are not to Blame (Gli dei non vanno maledetti, 1969) di Emmanuel Gladstone Rotimi, riscrittura dell'Edipo re sofocleo. Attraverso la reinterpretazione di un testo canonico della cultura occidentale, l'autore ha cercato di presentare, rappresentare, definire ed esplorare la storia e l'identità del proprio paese, la Nigeria, e della propria etnia, gli Yoruba. Il mito greco viene ridiscusso all'interno di una cornice dualistica, contemporaneamente postcoloniale e indigena, che ne permea gli stratagemmi, lo stile e i contenuti, fondendosi in una sintesi di protesta e imitazione, in una mescolanza di rivolta e conciliazione. D’altronde, la storia del rapporto tra l’Europa e l’Africa è tragicamente segnata da episodi di sofferenza, oppressione e razzismo. L’analisi condotta si dispiega attraversa una serrata comparazione, a tratti filologica, tra i due drammi, nel tentativo di evidenziarne e motivarne analogie e incongruenze. Il risultato di questa meticolosa ricognizione critica ci conduce verso un prodotto ibrido che non mistifica o neglige la sacralità classica, ma ne divelte le porte del tempio in modo tale che al suo interno si crei lo spazio per altre forme di esperienza e nuovi timbri di voce.

Fabio La Mantia (2010). La tragedia greca in Africa: l'Edipo re di Ola Rotimi. Milano : FrancoAngeli.

La tragedia greca in Africa: l'Edipo re di Ola Rotimi

Fabio La Mantia
2010-01-01

Abstract

The study explores the impact of classical dramaturgy in Africa, through a paradigmatic moment: The Gods are not to Blame (1969) by Emmanuel Gladstone Rotimi, a rewriting of Sophocles' Oedipus Rex. Through the reinterpretation of a canonical text of Western culture, the author sought to present, represent, define and explore the history and identity of his own country, Nigeria, and of his own ethnic group, the Yoruba. The Greek myth is rediscussed within a dualistic framework, simultaneously postcolonial and indigenous, which permeates its stratagems, style and contents, merging in a synthesis of protest and imitation, in a mixture of revolt and conciliation. On the other hand, the history of the relationship between Europe and Africa is tragically marked by episodes of suffering, oppression and racism. The analysis conducted unfolds through a close comparison, at times philological, between the two dramas, in an attempt to highlight and motivate analogies and inconsistencies. The result of this meticulous critical reconnaissance leads us towards a hybrid product that does not mystify or neglect classical sacredness, but demolishes the doors of the temple in such a way that space is created inside for other forms of experience and new timbres of voice .
2010
9788856830927
Fabio La Mantia (2010). La tragedia greca in Africa: l'Edipo re di Ola Rotimi. Milano : FrancoAngeli.
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