The volume examines, for the first time, the wooden simulacra of the eighteenth century kept in the churches, in the Diocesan Museums and in the private collections of the island. They are works that, life-size and with a strong emotional impact, were commissioned by prelates, brotherhoods, devotees and nobles. The sculptures, some restored others in a poor state of conservation, were prepared, according to the pertinent cultural climate, by Sicilian and Neapolitan artists, sometimes on prototypes of artifacts present in Rome. Popularizers of the Capitoline artistic production in Sicily were the architect Giacomo Amato, the painter Vito D'Anna, the sculptors Giovan Battista Ragusa and Ignazio Marabitti, not surprisingly documented in the Eternal City. Some Sicilian sculptors have therefore been inspired by the works of these artists, not surprisingly from Palermo. Among the authors from the island investigated in the volume, whose corpus of works has been expanded with unpublished artefacts, we mention the Panormitans Lorenzo and Nicolò Curti, Francesco Sciambra, Pietro Marabitti, Antonino Barcellona and Filippo Quattrocchi, the Trapanese fra' Benedetto Valenza, Rocco Jacopelli, Cristofo Milanti, Mario Ciotta junior, Giacomo Tartaglio, Vito Lombardo, Antonio, Francesco and Domenico Nolfo and Baldassare Pisciotta, Ignazio Castorina Canzirri from Acese and Antonio La Bella and Antonino Lo Verde from Agrigento. Among the Neapolitan artists, documented in other regions of Italy, such as Puglia, Basilicata, Lazio, Sardinia and Calabria but also in Spain, are the best known Pietro and Gaetano Patalano, Nicola Fumo, Giacomo Colombo, Francesco Antonio Picano, Ursino and Nicola De Mari, Giovanni Colicci, Giuseppe Picano and, again, Pietro Padula, Gennaro and Gaetano Franzese, Gaspare Castelli, Lorenzo Cerasuolo and the Verzellas. The Neapolitan sculptors prepared the wooden effigies in the city of origin, and then, by sea to the ports and subsequently through the long 'trazzere', the statues reached the church buildings where they were placed after small restoration interventions due to the traumas of the journey. The Neapolitan sculptures, many of which are presented for the first time in the volume, are the most expressive. Sicily, in the eighteenth century, is once again configured as a fulcrum and crossroads of cultural requests and trends from the other countries bordering the Mediterranean Sea.

Il volume esamina, per la prima volta, i simulacri lignei del Settecento custoditi nelle chiese, nei Musei Diocesani e nelle collezioni private dell’Isola. Sono opere che, a grandezza naturale e di forte impatto emotivo, furono commissionate da prelati, confraternite, devoti e nobili. Le sculture, alcune restaurate altre in cattivo stato di conservazione, sono state approntate, secondo la pertinente temperie culturale, da artisti siciliani e napoletani, talora su prototipi di manufatti presenti a Roma. Divulgatori della produzione artistica capitolina in Sicilia furono l’architetto Giacomo Amato, il pittore Vito D’Anna, gli scultori Giovan Battista Ragusa e Ignazio Marabitti, non a caso documentati nella Città Eterna. Alle opere di questi artisti, non a caso palermitani, si sono dunque ispirati alcuni scultori siciliani. Tra gli autori isolani indagati nel volume, dei quali è stato ampliato il corpus di opere con manufatti inediti, si citano i panormitani Lorenzo e Nicolò Curti, Francesco Sciambra, Pietro Marabitti, Antonino Barcellona e Filippo Quattrocchi, i trapanesi fra’ Benedetto Valenza, Rocco Jacopelli, Cristofo Milanti, Mario Ciotta junior, Giacomo Tartaglio, Vito Lombardo, Antonio, Francesco e Domenico Nolfo e Baldassare Pisciotta, l’acese Ignazio Castorina Canzirri e gli agrigentini Antonio La Bella e Antonino Lo Verde. Tra gli artisti partenopei, documentati peraltro in altre regioni d’Italia, come Puglia, Basilicata, Lazio, Sardegna e Calabria ma anche in Spagna, si annoverano i più noti Pietro e Gaetano Patalano, Nicola Fumo, Giacomo Colombo, Francesco Antonio Picano, Ursino e Nicola De Mari, Giovanni Colicci, Giuseppe Picano e, ancora, Pietro Padula, Gennaro e Gaetano Franzese, Gaspare Castelli, Lorenzo Cerasuolo e i Verzella. Gli scultori napoletani approntavano le effigi lignee nella città di origine, e poi, via mare fino ai porti e successivamente tramite le lunghe ‘trazzere’, le statue giungevano negli edifici chiesastici dove venivano collocate dopo piccoli interventi di restauro dovuti ai traumi del viaggio. Le sculture partenopee, molte delle quali presentate per la prima volta nel volume, sono le più espressive. La Sicilia, nel Settecento, si configura, ancora una volta, come fulcro e crocevia di istanze e tendenze culturali provenienti dagli altri paesi che si affacciano sul Mar Mediterraneo.

Salvatore Anselmo (2023). Legni mediterranei Simulacri intagliati nella Sicilia del Settecento. Palermo : Palermo University Press.

Legni mediterranei Simulacri intagliati nella Sicilia del Settecento

Salvatore Anselmo
2023-05-01

Abstract

The volume examines, for the first time, the wooden simulacra of the eighteenth century kept in the churches, in the Diocesan Museums and in the private collections of the island. They are works that, life-size and with a strong emotional impact, were commissioned by prelates, brotherhoods, devotees and nobles. The sculptures, some restored others in a poor state of conservation, were prepared, according to the pertinent cultural climate, by Sicilian and Neapolitan artists, sometimes on prototypes of artifacts present in Rome. Popularizers of the Capitoline artistic production in Sicily were the architect Giacomo Amato, the painter Vito D'Anna, the sculptors Giovan Battista Ragusa and Ignazio Marabitti, not surprisingly documented in the Eternal City. Some Sicilian sculptors have therefore been inspired by the works of these artists, not surprisingly from Palermo. Among the authors from the island investigated in the volume, whose corpus of works has been expanded with unpublished artefacts, we mention the Panormitans Lorenzo and Nicolò Curti, Francesco Sciambra, Pietro Marabitti, Antonino Barcellona and Filippo Quattrocchi, the Trapanese fra' Benedetto Valenza, Rocco Jacopelli, Cristofo Milanti, Mario Ciotta junior, Giacomo Tartaglio, Vito Lombardo, Antonio, Francesco and Domenico Nolfo and Baldassare Pisciotta, Ignazio Castorina Canzirri from Acese and Antonio La Bella and Antonino Lo Verde from Agrigento. Among the Neapolitan artists, documented in other regions of Italy, such as Puglia, Basilicata, Lazio, Sardinia and Calabria but also in Spain, are the best known Pietro and Gaetano Patalano, Nicola Fumo, Giacomo Colombo, Francesco Antonio Picano, Ursino and Nicola De Mari, Giovanni Colicci, Giuseppe Picano and, again, Pietro Padula, Gennaro and Gaetano Franzese, Gaspare Castelli, Lorenzo Cerasuolo and the Verzellas. The Neapolitan sculptors prepared the wooden effigies in the city of origin, and then, by sea to the ports and subsequently through the long 'trazzere', the statues reached the church buildings where they were placed after small restoration interventions due to the traumas of the journey. The Neapolitan sculptures, many of which are presented for the first time in the volume, are the most expressive. Sicily, in the eighteenth century, is once again configured as a fulcrum and crossroads of cultural requests and trends from the other countries bordering the Mediterranean Sea.
mag-2023
Settore L-ART/02 - Storia Dell'Arte Moderna
9788855095440
Salvatore Anselmo (2023). Legni mediterranei Simulacri intagliati nella Sicilia del Settecento. Palermo : Palermo University Press.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ANSELMO_legni mediterranei.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: intero volume
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 5.19 MB
Formato Adobe PDF
5.19 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/592637
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact