Expressive writing used in the school as self-guidance tool for teens aged 17-18 years does not replace the teacher's educational intervention, but can be regarded as an effective technique to gather all the information needed to form, with the consent of the pupil and with him, an exhaustive picture that includes the current state of its skills, attitudes, interests, motivations, history of training, personality profile, limits, objectives and concrete ways in which it thinks to achieve these objectives. It is therefore an educational method by which students who approximate to do their final exams may guide themselves by formulating their personal life project, including professional life, as it enables them to better clarify ideas about university prospects, on the job they intend to do and how to prepare to do it.

La scrittura espressiva adottata a scuola come strumento di autorientamento dell’adolescente di 17-18 anni non sostituisce l’intervento educativo dell’insegnante, piuttosto può considerarsi una tecnica efficace per raccogliere tutte le informazioni necessarie con cui formare, con il consenso dell’alunno e insieme a lui, un quadro esaustivo in cui includere lo stato attuale delle sue competenze, le sue attitudini, i suoi interessi, le sue motivazioni, la sua storia formativa, il suo profilo di personalità, i suoi limiti, nonché i suoi obiettivi e le modalità concrete con cui egli pensa di raggiungerli. Essa è pertanto un metodo educativo con cui gli studenti che si approssimano a svolgere gli esami di maturità possono orientarsi formulando il loro personale progetto di vita, compresa la vita professionale, poiché li mette in condizione di chiarirsi meglio le idee sulle prospettive di studio universitario, sul lavoro che intendono fare e sul modo in cui prepararsi a svolgerlo.

Alessandro Di Vita (2020). La escritura expresiva en la orientación. Una metodología educativa para la construcción del proyecto de vida personal y profesional. Pamplona : EDICIONES UNIVERSIDAD DE NAVARRA, S.A..

La escritura expresiva en la orientación. Una metodología educativa para la construcción del proyecto de vida personal y profesional

Alessandro Di Vita
Methodology
2020-01-01

Abstract

Expressive writing used in the school as self-guidance tool for teens aged 17-18 years does not replace the teacher's educational intervention, but can be regarded as an effective technique to gather all the information needed to form, with the consent of the pupil and with him, an exhaustive picture that includes the current state of its skills, attitudes, interests, motivations, history of training, personality profile, limits, objectives and concrete ways in which it thinks to achieve these objectives. It is therefore an educational method by which students who approximate to do their final exams may guide themselves by formulating their personal life project, including professional life, as it enables them to better clarify ideas about university prospects, on the job they intend to do and how to prepare to do it.
2020
9788431335328
Alessandro Di Vita (2020). La escritura expresiva en la orientación. Una metodología educativa para la construcción del proyecto de vida personal y profesional. Pamplona : EDICIONES UNIVERSIDAD DE NAVARRA, S.A..
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La escritura expresiva en la orientación.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file pdf
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 2.74 MB
Formato Adobe PDF
2.74 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/444663
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact