Public administrations often use compensatory measures. When an economic activity, an administrative plan, a development program or the design of a public or private infrastructure endanger the landscape, the environment or the territory, the possible conflict between diverging public and private interests can be composed by means of compensation, real or monetary, paid through complex and often multipolar exchange mechanisms. However, one may wonder whether they constitute a unitary legal category. Furthermore, in the presence of a plurality of simple regulatory fragments, it is necessary to verify the foundations (and limits) of the power to impose those payments, for the allocation of charges and benefits, the protection mechanisms. Answering all these questions will also allow to better understand if and under which conditions the compensations are really useful to recompose the interests involved and to prevent dissent on major works.
Nel governo dell’ambiente e del territorio le pubbliche amministrazioni si avvalgono spesso di misure compensative. Quando una attività economica, un piano amministrativo, un programma di sviluppo o il progetto di una infrastruttura pubblica o privata mettono a rischio il paesaggio, l’ambiente o il territorio, l’eventuale conflitto tra interessi pubblici e privati divergenti può essere composto mediante compensazioni reali o monetarie corrisposte attraverso meccanismi di scambio complessi e spesso multipolari. Tuttavia, ci si può chiedere se esse costituiscano una categoria giuridica unitaria. Inoltre, in presenza di una pluralità di semplici frammenti normativi, bisogna verificare i fondamenti (e i limiti) del potere di imporne il pagamento, i procedimenti e i negozi per la loro determinazione e per l’allocazione dei relativi oneri e benefici, i meccanismi di tutela. Rispondere a tutti questi interrogativi consentirà anche di capire meglio se e a quali condizioni le compensazioni siano davvero utili a ricomporre gli interessi in gioco e a prevenire il dissenso sulle grandi opere.
Giorgio Mocavini (2020). Il prezzo del consenso. Le compensazioni amministrative nel governo dell'ambiente e del territorio. Milano : Giuffrè Francis Lefebvre.
Il prezzo del consenso. Le compensazioni amministrative nel governo dell'ambiente e del territorio
Giorgio Mocavini
2020-01-01
Abstract
Public administrations often use compensatory measures. When an economic activity, an administrative plan, a development program or the design of a public or private infrastructure endanger the landscape, the environment or the territory, the possible conflict between diverging public and private interests can be composed by means of compensation, real or monetary, paid through complex and often multipolar exchange mechanisms. However, one may wonder whether they constitute a unitary legal category. Furthermore, in the presence of a plurality of simple regulatory fragments, it is necessary to verify the foundations (and limits) of the power to impose those payments, for the allocation of charges and benefits, the protection mechanisms. Answering all these questions will also allow to better understand if and under which conditions the compensations are really useful to recompose the interests involved and to prevent dissent on major works.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MOCAVINI LIBRO COMPENSAZIONI.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
2.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.