Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an approach where subjects are taught through a dual focusing foreign language aimed at the learning of the content, and the simultaneous learning of the foreign language. The main purpose of this dissertation is dealing with the organization behind the learning foreign languages through a content-based subject and the content-based subject through foreign languages. So, the main purpose of this dissertation may be said to be about the effects of CLIL learning. Here we want to offer a multidimensional overview to the CLIL settings at an international level; Italy, Spain, Turkey, through the perceptions of educational authorities about the involvement of management teams, professional development of teachers and the academic and non-academic results obtained to ensure the success of CLIL practice as well as the level of satisfaction of the students in three different countries. In consideration of what said till now we have made use of a mixed research design, in particular QUAN – QUAL ® Findings ® Interpretation model. Teachers of linguistic areas, teachers of non-linguistic areas, coordinators, and directors are the important components of a CLIL context. As they are the guides for students as well as being the administrators of the education process, knowing their point of view is of high importance. That’s why this study pays most attention to the perception of CLIL by the educational communities and to the differences created by perception in the implementation which varies from country to country. The research participants are; directors, coordinators, teachers of linguistic areas, teachers of nonlinguistic areas and students from selected schools with CLIL provision. The research has been conducted in three different education contexts; namely, Sicily in Italy, Castilla-León Autonomous Region in Spain and Marmara Region in Turkey, at a tertiary level of education considering the theoretical, legislative and practical realities each country has within their educative systems. The functioning of CLIL program and components in the mentioned countries would be examined in details and potential ways to improve the positive results would be discussed extensively in the dissertation thesis. Key Words: CLIL, Perception, Foreign Language Teaching, Content Teaching, Diverse Educational Contexts

L'apprendimento integrato di contenuto e lingua (CLIL) è un approccio in cui le materie vengono insegnate attraverso una lingua straniera con un duplice obiettivo: l’apprendimento di contenuto disciplinare non linguistico e il contemporaneo apprendimento di una lingua straniera con funzione veicolare. Finalità primaria del presente lavoro di ricerca è mettere in evidenza struttura e logica organizzativa che soggiace all’insegnamento/apprendimento mediato dalla lingua con le ripercussioni che esso implica. La ricerca vuole offrire una panoramica multidimensionale delle impostazioni CLIL a livello internazionale (Italia, Spagna, Turchia) in ambito scolastico, panoramica che contempla le percezioni delle figure educative coinvolte, il ruolo dei team di gestione delle scuole, lo sviluppo professionale degli insegnanti e i risultati accademici e non accademici ottenuti per garantire il successo del CLIL nonché il livello di soddisfazione degli studenti nei Paesi oggetto dell’indagine. Al fine di presentare tutte queste informazioni, è stato utilizzato un progetto di ricerca con metodo misto. Insegnanti di lingua, insegnanti di altre discipline, coordinatori didattici e dirigenti sono le componenti importanti per la messa in atto della pratica del CLIL. Si tratta di figure-guida per gli studenti, nonché concreti amministratori del processo educativo; pertanto, rilevare e comprendere il loro punto di vista è un passaggio necessario. La ricerca, condotta in tre diversi contesti educativi, Italia, Spagna e Turchia, più specificamente in Sicilia, nella Regione Autonoma Castiglia-León e nella Regione Marmara, ha preso in considerazione le realtà teoriche, legislative e pratiche nella messa a punto dei programmi CLIL secondo le differenze proprie di ciascun sistema educativo. Il funzionamento del programma CLIL e le sue parti costitutive sono stata, pertanto, esaminate in dettaglio nei tre contesti nazionali, esprimendo alcune vie di miglioramento della pratica del CLIL a scuola. Parole chiave: CLIL, percezione, insegnamento delle lingue straniere, insegnamento dei contenuti, contesti educativi diversi.

(2020). TEACHING PERSPECTIVES ON CLIL IN DIFFERENT EDUCATIONAL CONTEXTS: Italy, Spain and Turkey.

TEACHING PERSPECTIVES ON CLIL IN DIFFERENT EDUCATIONAL CONTEXTS: Italy, Spain and Turkey

KORBEK, Gamze
2020-03-01

Abstract

Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an approach where subjects are taught through a dual focusing foreign language aimed at the learning of the content, and the simultaneous learning of the foreign language. The main purpose of this dissertation is dealing with the organization behind the learning foreign languages through a content-based subject and the content-based subject through foreign languages. So, the main purpose of this dissertation may be said to be about the effects of CLIL learning. Here we want to offer a multidimensional overview to the CLIL settings at an international level; Italy, Spain, Turkey, through the perceptions of educational authorities about the involvement of management teams, professional development of teachers and the academic and non-academic results obtained to ensure the success of CLIL practice as well as the level of satisfaction of the students in three different countries. In consideration of what said till now we have made use of a mixed research design, in particular QUAN – QUAL ® Findings ® Interpretation model. Teachers of linguistic areas, teachers of non-linguistic areas, coordinators, and directors are the important components of a CLIL context. As they are the guides for students as well as being the administrators of the education process, knowing their point of view is of high importance. That’s why this study pays most attention to the perception of CLIL by the educational communities and to the differences created by perception in the implementation which varies from country to country. The research participants are; directors, coordinators, teachers of linguistic areas, teachers of nonlinguistic areas and students from selected schools with CLIL provision. The research has been conducted in three different education contexts; namely, Sicily in Italy, Castilla-León Autonomous Region in Spain and Marmara Region in Turkey, at a tertiary level of education considering the theoretical, legislative and practical realities each country has within their educative systems. The functioning of CLIL program and components in the mentioned countries would be examined in details and potential ways to improve the positive results would be discussed extensively in the dissertation thesis. Key Words: CLIL, Perception, Foreign Language Teaching, Content Teaching, Diverse Educational Contexts
mar-2020
L'apprendimento integrato di contenuto e lingua (CLIL) è un approccio in cui le materie vengono insegnate attraverso una lingua straniera con un duplice obiettivo: l’apprendimento di contenuto disciplinare non linguistico e il contemporaneo apprendimento di una lingua straniera con funzione veicolare. Finalità primaria del presente lavoro di ricerca è mettere in evidenza struttura e logica organizzativa che soggiace all’insegnamento/apprendimento mediato dalla lingua con le ripercussioni che esso implica. La ricerca vuole offrire una panoramica multidimensionale delle impostazioni CLIL a livello internazionale (Italia, Spagna, Turchia) in ambito scolastico, panoramica che contempla le percezioni delle figure educative coinvolte, il ruolo dei team di gestione delle scuole, lo sviluppo professionale degli insegnanti e i risultati accademici e non accademici ottenuti per garantire il successo del CLIL nonché il livello di soddisfazione degli studenti nei Paesi oggetto dell’indagine. Al fine di presentare tutte queste informazioni, è stato utilizzato un progetto di ricerca con metodo misto. Insegnanti di lingua, insegnanti di altre discipline, coordinatori didattici e dirigenti sono le componenti importanti per la messa in atto della pratica del CLIL. Si tratta di figure-guida per gli studenti, nonché concreti amministratori del processo educativo; pertanto, rilevare e comprendere il loro punto di vista è un passaggio necessario. La ricerca, condotta in tre diversi contesti educativi, Italia, Spagna e Turchia, più specificamente in Sicilia, nella Regione Autonoma Castiglia-León e nella Regione Marmara, ha preso in considerazione le realtà teoriche, legislative e pratiche nella messa a punto dei programmi CLIL secondo le differenze proprie di ciascun sistema educativo. Il funzionamento del programma CLIL e le sue parti costitutive sono stata, pertanto, esaminate in dettaglio nei tre contesti nazionali, esprimendo alcune vie di miglioramento della pratica del CLIL a scuola. Parole chiave: CLIL, percezione, insegnamento delle lingue straniere, insegnamento dei contenuti, contesti educativi diversi.
CLIL, Perception, Foreign Language Teaching, Content Teaching, Diverse Educational Contexts
(2020). TEACHING PERSPECTIVES ON CLIL IN DIFFERENT EDUCATIONAL CONTEXTS: Italy, Spain and Turkey.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_di_Dottorato_Korbek_2019.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi di Dottorato
Tipologia: Altro materiale (es. dati della ricerca)
Dimensione 4.31 MB
Formato Adobe PDF
4.31 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/395496
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact