The dissertation thesis seeks to map a situation in three European countries relating to potential of non-profit organizations to cooperate with teachers in education of students with a different mother tongue in a period of rapid and dramatic changes resulting from geo-political transformations around the world, to which it is necessary to react promptly. Non-profit sector with its flexible and independent policy may contribute to stabilization of a situation. For the research itself, a mixed method research design was applied, particularly QUAN – QUAL - Findings - Interpretation model. Participants of the research were: non-profit organizations (NPOs) which work in the area of students with different mother tongue in three geographical areas (Czech Republic, Sicily in Italy, Castilla-León Autonomous Community in Spain); and teachers with experience from kindergarten, primary and secondary schools from the same geographical areas. Our findings reveal that NPOs are ready to play several roles (teacher training institution, mediator between school/teacher and family/student, counsellor, source of inspiration for teachers etc.) as partners for schools/teachers in education of students with different mother tongue in all three countries. Nevertheless, NPOs feel that cooperation with formal education institutions has its weak points (e.g. different funding approaches and strategies, exchange of opinions and good practices, wider mutual communication, etc.) and should pursued in greater depth at various levels (e.g. school, state, teachers, NPOs). Thus, they identify strategies which might empower this partnership. The fact that the situation is not ideal is also supported by data obtained through interviews with teachers during which teachers confessed to have almost none experience with non-profit sector. However, they expressed their openness to such collaboration.

La presente tesi di dottorato di ricerca internazionale si propone, attraverso un lavoro di ricerca svolto in tre differenti paesi europei, di descrivere la situazione, relativa alla capacità delle organizzazioni no-profit di cooperare con gli insegnanti nella formazione di studenti di diversa madrelingua. In questo periodo di rapidi e drammatici cambiamenti derivanti da trasformazioni geopolitiche in tutto il mondo il settore non profit, con la sua politica flessibile e indipendente, può contribuire alla stabilizzazione di una situazione che richiede grande attenzione educativa. Per la ricerca è stato applicato un metodo misto di ricerca, in particolare il modello QUAN - QUAL - Risultati - Interpretazione. I partecipanti alla ricerca sono stati: organizzazioni no-profit (NPO) che operano nell'area di studenti di diversa madrelingua in tre aree geografiche (la Repubblica Ceca, la Sicilia in Italia, la Comunità Autonoma di Castilla-León in Spagna); insegnanti con esperienza di scuole materne, primarie e secondarie delle stesse aree geografiche. I nostri risultati rivelano che le NPO sono pronte a svolgere diverse funzioni (formazione degli insegnanti, mediazione tra scuola/insegnante e famiglia/studente, consulenza, fonte di ispirazione per gli insegnanti, ecc..), come partner per le scuole e gli insegnanti nell'istruzione di studenti di diversa madrelingua in tutti e tre i paesi. Tuttavia, le NPO ritengono che la cooperazione con gli istituti di istruzione formale abbia alcuni punti deboli (ad esempio: diversi approcci e strategie di finanziamento, scambio di opinioni e buone pratiche, una più ampia comunicazione reciproca, ecc..) e dovrebbe essere perseguita in modo più approfondito a vari livelli (ad esempio: scuola, Stato, insegnanti, NPO). Di conseguenza essi identificano le strategie che potrebbero rafforzare questo partenariato. Il fatto che la situazione non è ideale è supportato anche da dati ottenuti attraverso interviste con gli insegnanti durante le quali gli insegnanti stessi hanno confessato di non avere quasi nessuna esperienza con il settore non-profit. Tuttavia, hanno espresso la loro disponibilità a tale collaborazione.

(2020). Teacher Training in Linguistic Diversity within Inclusive Education: Cooperation between Non-governmental Non-profit Organizations and Educational Institutions. Situation in Three European Countries.

Teacher Training in Linguistic Diversity within Inclusive Education: Cooperation between Non-governmental Non-profit Organizations and Educational Institutions. Situation in Three European Countries

WOLF, Janet
2020-03-01

Abstract

The dissertation thesis seeks to map a situation in three European countries relating to potential of non-profit organizations to cooperate with teachers in education of students with a different mother tongue in a period of rapid and dramatic changes resulting from geo-political transformations around the world, to which it is necessary to react promptly. Non-profit sector with its flexible and independent policy may contribute to stabilization of a situation. For the research itself, a mixed method research design was applied, particularly QUAN – QUAL - Findings - Interpretation model. Participants of the research were: non-profit organizations (NPOs) which work in the area of students with different mother tongue in three geographical areas (Czech Republic, Sicily in Italy, Castilla-León Autonomous Community in Spain); and teachers with experience from kindergarten, primary and secondary schools from the same geographical areas. Our findings reveal that NPOs are ready to play several roles (teacher training institution, mediator between school/teacher and family/student, counsellor, source of inspiration for teachers etc.) as partners for schools/teachers in education of students with different mother tongue in all three countries. Nevertheless, NPOs feel that cooperation with formal education institutions has its weak points (e.g. different funding approaches and strategies, exchange of opinions and good practices, wider mutual communication, etc.) and should pursued in greater depth at various levels (e.g. school, state, teachers, NPOs). Thus, they identify strategies which might empower this partnership. The fact that the situation is not ideal is also supported by data obtained through interviews with teachers during which teachers confessed to have almost none experience with non-profit sector. However, they expressed their openness to such collaboration.
mar-2020
La presente tesi di dottorato di ricerca internazionale si propone, attraverso un lavoro di ricerca svolto in tre differenti paesi europei, di descrivere la situazione, relativa alla capacità delle organizzazioni no-profit di cooperare con gli insegnanti nella formazione di studenti di diversa madrelingua. In questo periodo di rapidi e drammatici cambiamenti derivanti da trasformazioni geopolitiche in tutto il mondo il settore non profit, con la sua politica flessibile e indipendente, può contribuire alla stabilizzazione di una situazione che richiede grande attenzione educativa. Per la ricerca è stato applicato un metodo misto di ricerca, in particolare il modello QUAN - QUAL - Risultati - Interpretazione. I partecipanti alla ricerca sono stati: organizzazioni no-profit (NPO) che operano nell'area di studenti di diversa madrelingua in tre aree geografiche (la Repubblica Ceca, la Sicilia in Italia, la Comunità Autonoma di Castilla-León in Spagna); insegnanti con esperienza di scuole materne, primarie e secondarie delle stesse aree geografiche. I nostri risultati rivelano che le NPO sono pronte a svolgere diverse funzioni (formazione degli insegnanti, mediazione tra scuola/insegnante e famiglia/studente, consulenza, fonte di ispirazione per gli insegnanti, ecc..), come partner per le scuole e gli insegnanti nell'istruzione di studenti di diversa madrelingua in tutti e tre i paesi. Tuttavia, le NPO ritengono che la cooperazione con gli istituti di istruzione formale abbia alcuni punti deboli (ad esempio: diversi approcci e strategie di finanziamento, scambio di opinioni e buone pratiche, una più ampia comunicazione reciproca, ecc..) e dovrebbe essere perseguita in modo più approfondito a vari livelli (ad esempio: scuola, Stato, insegnanti, NPO). Di conseguenza essi identificano le strategie che potrebbero rafforzare questo partenariato. Il fatto che la situazione non è ideale è supportato anche da dati ottenuti attraverso interviste con gli insegnanti durante le quali gli insegnanti stessi hanno confessato di non avere quasi nessuna esperienza con il settore non-profit. Tuttavia, hanno espresso la loro disponibilità a tale collaborazione.
inclusion, intercultural education, non-profit sector, teacher training, students with different mother tongue, networks, partnership
(2020). Teacher Training in Linguistic Diversity within Inclusive Education: Cooperation between Non-governmental Non-profit Organizations and Educational Institutions. Situation in Three European Countries.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Thesis_FINAL_electronic_reading.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi di Dottorato
Tipologia: Altro materiale (es. dati della ricerca)
Dimensione 5.27 MB
Formato Adobe PDF
5.27 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/395390
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact