The urban developement of the two most famous Tripolitanian emporia was investigated in order to understand the logic of some changements in the layout of the main streets. Lepcis shows to have coherently adapted the street layout to its urban growth, changing the streets' function from traffic infrastructures to cerimonial routes. For what concerns Sabratha, one fails the logic of every phase of its urban development . The ellenistic emporium would have follow the urban model fixed by Alexandria but this is not so evidently reflected in the city plan. The location and the extention of the Punic Sabratha's Agora appear in contrast with its function of outlet to the sea of the caravan roads. Each phase of its urban growth seems to have concerned just the effective built-up areas, without any prevision of further developments. This lack of planning also makes a difference with other port cities, whose seaward-facing buildings were a sort of business card addressed to sailors, and with Lepcis, where the Severan harbour gave a contribution to the image of the town; the “diffuse” and almost invisible harbour of Sabratha seems to show us that the city would not have taken care of its image from the sea, paying more attention to to view offered to the visitors coming from the internal roads. The creation of a new Forum in the area of the city expansion towards the East could indicate a changement of perspective.

Lo sviluppo urbanistico dei due più noti emporia di Tripolitania è stato indagato cercando di cogliere il senso dei alcuni evidenti cambiamenti nel tracciato dei principali assi viari. Leptis mostra di aver adeguato coerentemente alla sua espansione i suoi percorsi interni, mutandone la funzione da direttrici di traffico a percorsi “di rappresentanza”. Riguardo a Sabratha, sfugge la logica sottesa ad ognuna delle sue principali fasi di sviluppo urbanistico. L’emporio ellenistico si conformerebbe al modello urbanistico fissato da Alessandria. Difficile è trovare un riscontro nella pianta della città: ubicazione e dimensioni dell'agorà della Sabratha punica contrastano con la vocazione di sbocco a mare delle vie carovaniere. Ciascuna fase di espansione sembra riguardare solo il costruito e non aver previsto ulteriori sviluppi. Tale apparente mancanza di una progettazione urbana marca anche una differenza con altre città portuali, il cui fronte a mare costituiva un “biglietto da visita” da offrire ai naviganti, e con la stessa Leptis, dove il porto severiano contribuiva in maniera significativa a determinare l'immagine della città dall'esterno; il porto “diffuso” e quasi invisibile di Sabratha sembra indicare che la città non avrebbe “curato” la sua immagine dal mare, riservando più attenzione alla veduta che si offriva a chi provenisse dalle vie interne. La creazione di una seconda piazza forense nell’area di espansione verso Est potrebbe indicare un cambiamento di prospettiva.

Aiosa, S. (2018). Arrivare a Sabratha. La città e la sua immagine. In M. Livadiotti, R. Belli Pasqua, L. Caliò, G. Martines (a cura di), Theatroeideis. L’immagine della città, la città delle immagini, Atti del Convegno Internazionale, Bari 15-19 giugno 2016 (pp.303-318). Quasar.

Arrivare a Sabratha. La città e la sua immagine

AIOSA, Sergio
2018-01-01

Abstract

The urban developement of the two most famous Tripolitanian emporia was investigated in order to understand the logic of some changements in the layout of the main streets. Lepcis shows to have coherently adapted the street layout to its urban growth, changing the streets' function from traffic infrastructures to cerimonial routes. For what concerns Sabratha, one fails the logic of every phase of its urban development . The ellenistic emporium would have follow the urban model fixed by Alexandria but this is not so evidently reflected in the city plan. The location and the extention of the Punic Sabratha's Agora appear in contrast with its function of outlet to the sea of the caravan roads. Each phase of its urban growth seems to have concerned just the effective built-up areas, without any prevision of further developments. This lack of planning also makes a difference with other port cities, whose seaward-facing buildings were a sort of business card addressed to sailors, and with Lepcis, where the Severan harbour gave a contribution to the image of the town; the “diffuse” and almost invisible harbour of Sabratha seems to show us that the city would not have taken care of its image from the sea, paying more attention to to view offered to the visitors coming from the internal roads. The creation of a new Forum in the area of the city expansion towards the East could indicate a changement of perspective.
Settore L-ANT/07 - Archeologia Classica
giu-2016
Theatroeideis. L'immagine della città, la città delle immagini
Bari
15-19 giugno 2016
2018
16
A stampa
Aiosa, S. (2018). Arrivare a Sabratha. La città e la sua immagine. In M. Livadiotti, R. Belli Pasqua, L. Caliò, G. Martines (a cura di), Theatroeideis. L’immagine della città, la città delle immagini, Atti del Convegno Internazionale, Bari 15-19 giugno 2016 (pp.303-318). Quasar.
Proceedings (atti dei congressi)
Aiosa, S
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