The project proposes a new relationship between built space, traffic and public space, becoming an urban hub that can be used by citizens and opened up to the neighborhood. The volumetric system, simple and recognizable, is made up of three volumes. Public functions are recognizable thanks to materials and shapes: the library, the auditorium, the multi-purpose hall space. The library is covered with ceramic tiles handcrafted with recycled material, of different colors, on which the signs of the presence of students and citizens can be imprinted: names, drawings, thoughts, slogans. Thus becomes a communication board, changeable, alive. A rational use of natural resources takes place through the study of a compact and geometrically regular shape, the casing well insulated thermally and acoustically, the elimination of thermal bridges, indirect and controlled light, natural cross-ventilation, use of renewable energy sources
Il progetto propone un nuovo rapporto fra spazio costruito, viabilità e spazio pubblico, divenendo fulcro urbano fruibile dai cittadini e aperto al quartiere. L’impianto volumetrico, semplice e riconoscibile, è formato da tre volumi. Le funzioni di tipo pubblico sono riconoscibili grazie a materiali e forme: la biblioteca, l’auditorium, lo spazio polifunzionale della hall. La biblioteca è rivestita da formelle di ceramica realizzate artigianalmente con materiale riciclato, di colori differenti, sulle quali possono essere impressi i segni della presenza degli studenti e dei cittadini: nomi, disegni, pensieri, slogan. Diventa così una lavagna di comunicazione, mutevole, viva. Un razionale utilizzo delle risorse naturali, avviene attraverso, lo studio di una forma compatta e geometricamente regolare, l'involucro ben isolato termicamente e acusticamente, l'abbattimento dei ponti termici, la luce indiretta e controllata, la ventilazione naturale incrociata, l'utilizzo di fonti di energia rinnovabili, e la raccolta e il riutilizzo delle acque meteoriche per un uso irriguo.
Farina Giuseppina, F.S. (2018). SCUOLE INNOVATIVE- concorso di idee-proposte ideative premiate e menzionate. Area: Comune di Lentini, progetto secondo classificato [Progetto architettonico].
SCUOLE INNOVATIVE- concorso di idee-proposte ideative premiate e menzionate. Area: Comune di Lentini, progetto secondo classificato
FARINA, Giuseppina
;FAZZI, SEBASTIANO
;
2018-01-01
Abstract
The project proposes a new relationship between built space, traffic and public space, becoming an urban hub that can be used by citizens and opened up to the neighborhood. The volumetric system, simple and recognizable, is made up of three volumes. Public functions are recognizable thanks to materials and shapes: the library, the auditorium, the multi-purpose hall space. The library is covered with ceramic tiles handcrafted with recycled material, of different colors, on which the signs of the presence of students and citizens can be imprinted: names, drawings, thoughts, slogans. Thus becomes a communication board, changeable, alive. A rational use of natural resources takes place through the study of a compact and geometrically regular shape, the casing well insulated thermally and acoustically, the elimination of thermal bridges, indirect and controlled light, natural cross-ventilation, use of renewable energy sourcesFile | Dimensione | Formato | |
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