A case study inspired by the pedagogical principles of the “Student Voice” perspective was carried out. Twenty-five university students participated in two activities between november 2015 and february 2016: three expressive writing sessions and four individual interviews of peer-tutoring. It was verified whether the performing of these activities would facilitate the development of three soft skills that promote student participation in the teaching practices of teachers and academic success: the ability to manage exam anxiety, the sense of self-efficacy and the image of «oneself» in the present. The initial assessment of the considered skills was carried out in october 2015, the final one in march 2016. Comparing initial and final scores, significant differences occurred in the «emotionality» dimension (p = 0.01) of the ability to manage anxiety, in the «self-efficacy» (p = 0.01), in the «energy» (p = 0.02) and «positive affectivity» (p = 0.02) dimensions of the image of «oneself» in the present.

È stato effettuato uno studio di caso ispirato ai principi pedagogici della prospettiva Student Voice. Venticinque studenti universitari hanno partecipato, tra il mese di novembre 2015 e il mese di febbraio 2016, a due attività formative: tre sessioni di scrittura espressiva e quattro colloqui individuali di peer-tutoring. Si è voluto verificare se lo svolgimento di queste attività facilitasse lo sviluppo di tre soft skills che favoriscono la partecipazione degli studenti alle pratiche didattiche dei docenti e il loro successo accademico: la capacità di gestire l’ansia da esame, il senso di autoefficacia e l’immagine del «sé» attuale. La valutazione iniziale delle competenze prese in esame è stata effettuata nel mese di ottobre 2015, quella finale nel mese di marzo 2016. Dal confronto tra i punteggi finali e quelli iniziali emergono differenze significative nella dimensione emotionality (p = 0.01) della capacità di gestire l’ansia, nell’autoefficacia (p = 0.01) e nelle dimensioni «energia» (p = 0.02) e «affettività positiva» (p = 0.02) dell’immagine del «sé» attuale.

Alessandro Di Vita, (2017). Valutare le soft skills all'università. In La funzione educativa della valutazione. Teoria e pratiche della valutazione educativa (pp.533-549). Lecce : Pensa MultiMedia.

Valutare le soft skills all'università

Alessandro Di Vita
2017-01-01

Abstract

A case study inspired by the pedagogical principles of the “Student Voice” perspective was carried out. Twenty-five university students participated in two activities between november 2015 and february 2016: three expressive writing sessions and four individual interviews of peer-tutoring. It was verified whether the performing of these activities would facilitate the development of three soft skills that promote student participation in the teaching practices of teachers and academic success: the ability to manage exam anxiety, the sense of self-efficacy and the image of «oneself» in the present. The initial assessment of the considered skills was carried out in october 2015, the final one in march 2016. Comparing initial and final scores, significant differences occurred in the «emotionality» dimension (p = 0.01) of the ability to manage anxiety, in the «self-efficacy» (p = 0.01), in the «energy» (p = 0.02) and «positive affectivity» (p = 0.02) dimensions of the image of «oneself» in the present.
24-mar-2017
La funzione educativa della valutazione: teoria e pratiche della valutazione educativa
Università di Salerno
23-24 marzo 2017
2017
17
A stampa
Alessandro Di Vita, (2017). Valutare le soft skills all'università. In La funzione educativa della valutazione. Teoria e pratiche della valutazione educativa (pp.533-549). Lecce : Pensa MultiMedia.
Proceedings (atti dei congressi)
Alessandro Di Vita,
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