From the adolescent age, genuine friendship lies behind several virtues of the heart and the intelligence of the true friend. For this reason, it is the "external image of an inner reality": of the consciousness in which it is formed and maintained as "distinct ethical essence", on the basis of the meanings of shared emotions, affections and feelings. Educational intentionality has the ability to guide the actions of the educator towards the "amicable be" that he must forge in the young people first with his example of a true friendly life and at the same time troghout the education of the six virtues that caracterize the authentic friend. Maybe only in this way it is possible to create friendships as a fruit of education, not caused by spontaneity and opportunity of the experience. An Adequate education in friendship leaves an indelible imprint on young people who see in it the birth and growth of the educational power that promotes the own its ideal self and that of own its friends.
Fin dall’età adolescenziale l’amicizia autentica si cela dietro il ventaglio di virtù del cuore e dell’intelligenza del vero amico. Per questo, essa è «immagine esteriore di una realtà interiore»: della coscienza, in cui si costituisce e si mantiene, sulla scorta dei significati delle emozioni, degli affetti e dei sentimenti condivisi, come «distinta essenza etica». L’intenzionalità educativa ha la capacità di orientare le azioni dell’educatore in direzione dell’“amicalità”, che egli deve forgiare nell’educando innanzitutto con il suo esempio di una vita amicale vera e, al contempo, con l’educazione delle sei virtù che costituiscono l’essere amicale autentico. Solo così forse possono nascere amicizie frutto di educazione, non lasciate alla spontaneità e all’occasionalità dell’esperienza. Un’adeguata educazione all’amicizia lascia un’impronta indelebile nell’educando che vede così nascere e crescere nel suo intimo il potere formativo che promuove il sé ideale proprio e dei suoi amici.
DI VITA, A. (2009). Pedagogia dell'amicizia adolescenziale. Verità e metodologia educativa. Trento : UNI Service.
Pedagogia dell'amicizia adolescenziale. Verità e metodologia educativa
DI VITA, Alessandro
2009-01-01
Abstract
From the adolescent age, genuine friendship lies behind several virtues of the heart and the intelligence of the true friend. For this reason, it is the "external image of an inner reality": of the consciousness in which it is formed and maintained as "distinct ethical essence", on the basis of the meanings of shared emotions, affections and feelings. Educational intentionality has the ability to guide the actions of the educator towards the "amicable be" that he must forge in the young people first with his example of a true friendly life and at the same time troghout the education of the six virtues that caracterize the authentic friend. Maybe only in this way it is possible to create friendships as a fruit of education, not caused by spontaneity and opportunity of the experience. An Adequate education in friendship leaves an indelible imprint on young people who see in it the birth and growth of the educational power that promotes the own its ideal self and that of own its friends.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pedagogia dell'amicizia adolescenziale. Verità e metodologia educativa.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: file pdf
Dimensione
807.93 kB
Formato
Adobe PDF
|
807.93 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.