Friendship is a recurring experience in the lives of many boys and girls who feel the urgency of giving a sense of unity to all aspects of their personal existence, often fragmented and disconnected. This lack of unity, which attests to a need for guidance, seems to be the "fundamental problem" of today's adolescent and, at the same time, the "personal situation" in which he sees the difficulty and feels the effort to manage his inner world . Psychology and sociology know how to grasp the authentic forms of friendship that evolve in line with moral development, while attesting to the need that educators care for them. Pedagogy allows you to detect those friendly relationships that have a moral value for the person's growth, as it is possible to find also false friendships that are rather figures of moral underdevelopment. The basic thesis of the book is that true friendship must be structurally educational.

L'amicizia è esperienza ricorrente nella vita di molti ragazzi e di molte ragazze che sentono l'urgenza di conferire un senso di unità a tutti gli ambiti della loro esistenza personale, spesso frammentati e disconnessi tra loro. Questa mancanza di unità, che attesta un bisogno di orientamento, sembra essere il "problema fondamentale" dell'adolescente di oggi e, al contempo, la "situazione personale" in cui egli vede la difficoltà e sente la fatica di gestire il suo mondo interiore. La psicologia e la sociologia sanno cogliere le forme autentiche di amicizia che evolvono conformemente allo sviluppo morale, e attestarne al contempo l'esigenza di cura da parte degli educatori. La pedagogia consente di rilevare quelle relazioni amicali che hanno un valore morale per la crescita della persona, poiché possono darsi anche amicizie false che sono piuttosto figure del sottosviluppo morale. La tesi fondamentale del libro è che l'amicizia vera deve essere strutturalmente formativa.

DI VITA, A. (2008). L'amicizia adolescenziale nella prospettiva delle scienze dell'educazione. Trento : UNI Service.

L'amicizia adolescenziale nella prospettiva delle scienze dell'educazione

DI VITA, Alessandro
2008-01-01

Abstract

Friendship is a recurring experience in the lives of many boys and girls who feel the urgency of giving a sense of unity to all aspects of their personal existence, often fragmented and disconnected. This lack of unity, which attests to a need for guidance, seems to be the "fundamental problem" of today's adolescent and, at the same time, the "personal situation" in which he sees the difficulty and feels the effort to manage his inner world . Psychology and sociology know how to grasp the authentic forms of friendship that evolve in line with moral development, while attesting to the need that educators care for them. Pedagogy allows you to detect those friendly relationships that have a moral value for the person's growth, as it is possible to find also false friendships that are rather figures of moral underdevelopment. The basic thesis of the book is that true friendship must be structurally educational.
2008
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
9788861782693
DI VITA, A. (2008). L'amicizia adolescenziale nella prospettiva delle scienze dell'educazione. Trento : UNI Service.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
L'amicizia adolescenziale nella prospettiva delle scienze dell'educazione.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file pdf
Dimensione 1.82 MB
Formato Adobe PDF
1.82 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/238313
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact