The book originates from the intention of developing a "proactive" consideration about the relationship between design, cultural assets and productions, aiming to document both the aspects related to the promotion and communication of heritage, and the experiences of creative elaboration regarding the various practices and resources generated by these specific assets, up to the development of new forms of service design for innovation and social participation. The aim has been to investigate some experiences that go beyond the established fields of work and commitment of the designer. Particularly, nowadays new forms of entrepreneurship and cultural fruition lead design to face issues that end up in the definition of strategies for the activation, within the society, of transformation processes which are open and oriented towards sustainability and participation. The suggested path goes from design for cultural productions to the cultural dimension of design, in a reflection that may allow to introduce the "cultural dimension" of the project as a paradigm to interpret the dynamics of the crisis and imagine actual possibilities to face it.
Il libro nasce dall’intenzione sviluppare una riflessione “proattiva” intorno al rapporto tra design, beni e produzioni culturali, con l’obiettivo di documentare sia gli aspetti della valorizzazione e comunicazione del patrimonio, sia le esperienze di elaborazione creativa circa le molteplici pratiche e risorse generate da questi particolari beni, fino allo sviluppo di nuove declinazioni del design dei servizi per l’innovazione e la partecipazione sociale. Si è voluto indagare alcune esperienze che vanno oltre gli ambiti consolidati di lavoro e impegno del designer; in particolare nuove forme di imprenditorialità e di fruizione della cultura propongono oggi al design questioni che confluiscono nella definizione di strategie per l’attivazione nella società di processi di trasformazione aperti e orientati alla sostenibilità e alla partecipazione. Quindi il percorso proposto va dal design per le produzioni culturali alla dimensione culturale del design, in un rispecchiamento che può forse permettere di proporre oggi la “dimensione culturale” del progetto come paradigmatica per interpretare le dinamiche della crisi e per immaginarne reali possibilità di contrasto.
Trapani, V.M. (2016). Design e cultura. Riflessioni e connessioni per un nuovo paradigma culturale. Siracusa : LetteraVentidue.
Design e cultura. Riflessioni e connessioni per un nuovo paradigma culturale
TRAPANI, Vita Maria
2016-01-01
Abstract
The book originates from the intention of developing a "proactive" consideration about the relationship between design, cultural assets and productions, aiming to document both the aspects related to the promotion and communication of heritage, and the experiences of creative elaboration regarding the various practices and resources generated by these specific assets, up to the development of new forms of service design for innovation and social participation. The aim has been to investigate some experiences that go beyond the established fields of work and commitment of the designer. Particularly, nowadays new forms of entrepreneurship and cultural fruition lead design to face issues that end up in the definition of strategies for the activation, within the society, of transformation processes which are open and oriented towards sustainability and participation. The suggested path goes from design for cultural productions to the cultural dimension of design, in a reflection that may allow to introduce the "cultural dimension" of the project as a paradigm to interpret the dynamics of the crisis and imagine actual possibilities to face it.File | Dimensione | Formato | |
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