Aldo Capitini (1899-1968) is a representative and an original figure in the Italian culture of the twentieth century. Its theory of education is a paideitic philosophy based on the principle of coexistence of all human beings, which provides to point out to each individual one’s own responsibility towards others and the common good. The coexistence, the openness, the addition, the transmutation, the value, the teacher-prophet, the open school, the university reform: these are some of the Capitini’s themes that the recalls the reader's attention on the extraordinary relevance of a pedagogy that promotes the meeting between education and religion to build a nonviolent world.

Aldo Capitini (1899-1968) è una figura rappresentativa e al tempo stesso originale della cultura italiana del Novecento. La sua pedagogia è una filosofia paideitica fondata sul principio della compresenza di tutti, che ha il compito di indicare ad ogni soggetto la propria responsabilità nei confronti dell’altro e del bene comune. La compresenza, l’apertura, l’aggiunta, la tramutazione, il valore, il maestro-profeta, la scuola aperta, la riforma dell’Università: sono questi alcuni dei temi capitiniani che richiamano l’attenzione del lettore sulla straordinaria attualità di una pedagogia che promuove l’incontro tra educazione e religione in vista della costruzione di un mondo nonviolento.

Romano, L. (2016). Capitini. Educazione, religione, nonviolenza.

Capitini. Educazione, religione, nonviolenza

ROMANO, Livia
2016-01-01

Abstract

Aldo Capitini (1899-1968) is a representative and an original figure in the Italian culture of the twentieth century. Its theory of education is a paideitic philosophy based on the principle of coexistence of all human beings, which provides to point out to each individual one’s own responsibility towards others and the common good. The coexistence, the openness, the addition, the transmutation, the value, the teacher-prophet, the open school, the university reform: these are some of the Capitini’s themes that the recalls the reader's attention on the extraordinary relevance of a pedagogy that promotes the meeting between education and religion to build a nonviolent world.
2016
Aldo Capitini (1899-1968) è una figura rappresentativa e al tempo stesso originale della cultura italiana del Novecento. La sua pedagogia è una filosofia paideitica fondata sul principio della compresenza di tutti, che ha il compito di indicare ad ogni soggetto la propria responsabilità nei confronti dell’altro e del bene comune. La compresenza, l’apertura, l’aggiunta, la tramutazione, il valore, il maestro-profeta, la scuola aperta, la riforma dell’Università: sono questi alcuni dei temi capitiniani che richiamano l’attenzione del lettore sulla straordinaria attualità di una pedagogia che promuove l’incontro tra educazione e religione in vista della costruzione di un mondo nonviolento.
Coexistence of all human beings, common good, education, religion, nonviolence
Compresenza di tutti, bene comune, educazione, religione, nonviolenza
9788835043850
Romano, L. (2016). Capitini. Educazione, religione, nonviolenza.
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