Second updated and expanded edition February 2020. This study describes the spatial organization of the entire Gallery Regional Palace of Abatellis as a place of complex mediation between the commitment of the Carlo Scarpa project, the sense of measure and harmony and the requests of the curator Giorgio Vigni. The book tries to understand the link between the place and the design process of Scarpa, discarding the chronology of the intervention itself with reflections concerning the strategy of the routes of the exhibition, they reveal a possible code message. It is a targeted reconnaissance, whose narrative is also recomposed by thanks to some clues (found during the study of the correspondence and drawings, not always known and published), which should be read like a novel, from beginning to end, resisting the temptation to jump to the last chapter to see what happens. The author recounts spatial contexts that, like parallel stories apparently separated until the end, come together again, and reveals a possible truth about the Sibiu Crucifixion by Antonello, present exhibition of Messina in 1953, which, along the itinerary of Palazzo Abatellis, you find the hypothetical “container”, the golden Gonfalon displayed beyond the Crosses Room.
Seconda edizione aggiornata e ampliata febbraio 2020. L’organizzazione spaziale di tutta la Galleria Regionale di Palazzo Abatellis è un luogo di mediazioni complesse fra l’impegno progettuale scarpiano, il senso di misura e di armonia complessiva e le istanze del curatore Giorgio Vigni. Il volume, nella sua struttura, cerca di far comprendere il collegamento fra il luogo e il processo progettuale del “fare scarpiano”, scartando la cronologia dell’intervento stesso con riflessioni che riguardano la strategia dei percorsi, e forse svelano un possibile messaggio in codice. Si tratta di una ricognizione mirata, la cui narrazione è ricomposta anche grazie ad alcuni indizi (rinvenuti durante lo studio della corrispondenza e dei disegni, non sempre conosciuti e pubblicati), che andrebbe letta come un romanzo, dall’inizio alla fine, resistendo alla tentazione di saltare all’ultimo capitolo per vedere come va a finire. L’autore racconta di ambiti spaziali che, come storie parallele apparentemente disgiunte fino alla fine, tornano ad avvitarsi insieme, e rivela una verità possibile sulla Crocifissione di Sibiu di Antonello, presente alla mostra di Messina del 1953, di cui, lungo il percorso espositivo di Palazzo Abatellis, si ritrova l’ipotetico “contenitore”, il Gonfalone d’oro esposto oltre la sala delle Croci.
Giunta, S. (2020). Carlo Scarpa : una [curiosa] lama di luce, un gonfalone d’oro, le mani e un viso di donna : riflessioni sul processo progettuale per l’allestimento di Palazzo Abatellis 1953-1954. Venezia : Marsilio.
Carlo Scarpa : una [curiosa] lama di luce, un gonfalone d’oro, le mani e un viso di donna : riflessioni sul processo progettuale per l’allestimento di Palazzo Abatellis 1953-1954
Giunta, Santo
2020-01-01
Abstract
Second updated and expanded edition February 2020. This study describes the spatial organization of the entire Gallery Regional Palace of Abatellis as a place of complex mediation between the commitment of the Carlo Scarpa project, the sense of measure and harmony and the requests of the curator Giorgio Vigni. The book tries to understand the link between the place and the design process of Scarpa, discarding the chronology of the intervention itself with reflections concerning the strategy of the routes of the exhibition, they reveal a possible code message. It is a targeted reconnaissance, whose narrative is also recomposed by thanks to some clues (found during the study of the correspondence and drawings, not always known and published), which should be read like a novel, from beginning to end, resisting the temptation to jump to the last chapter to see what happens. The author recounts spatial contexts that, like parallel stories apparently separated until the end, come together again, and reveals a possible truth about the Sibiu Crucifixion by Antonello, present exhibition of Messina in 1953, which, along the itinerary of Palazzo Abatellis, you find the hypothetical “container”, the golden Gonfalon displayed beyond the Crosses Room.File | Dimensione | Formato | |
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