The research is part of the PRIN project entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models" that ended on 28th February 2016. In an economically depressed area, with a high rate of delinquency, a network must be established between the school, the family, the world of work and non-formal training agencies locally present in order to prevent the exit from the education and training system of adolescents between 14 and 18 years of age. In this sense, a professional institute, rooted in a specific socio-cultural context, can act as a link between the various subjects interested in preventing the phenomenon of young people who are neither trained nor work.
La ricerca è inserita nell’ambito del progetto PRIN dal titolo “Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative, ICT e modelli valutativi” che si è concluso il 28 febbraio 2016. In un territorio economicamente depresso e con un alto tasso di delinquenza minorile, per prevenire l’uscita dal sistema dell’istruzione e della formazione degli adolescenti di età compresa fra i 14 e i 18 anni occorre fare rete tra scuola, famiglia, mondo del lavoro e agenzie formative non formali localmente presenti. In tal senso un istituto professionale, radicato in uno specifico contesto socio-culturale, può svolgere una funzione di raccordo tra i diversi soggetti interessati a prevenire il fenomeno dei giovani che né si formano né lavorano.
Giuseppe Zanniello (2016). Educazione formale e informale per il successo formativo nell'Istituto Professionale. In Nessuno escluso. Trasformare la scuola e l'apprendimento per realizzare l'educazione inclusiva. None excluded. Transforming schools and learning to develop inclusive education. (pp.205-211). Bergamo : Università di Bergamo.
Educazione formale e informale per il successo formativo nell'Istituto Professionale
ZANNIELLO, Giuseppe
2016-01-01
Abstract
The research is part of the PRIN project entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models" that ended on 28th February 2016. In an economically depressed area, with a high rate of delinquency, a network must be established between the school, the family, the world of work and non-formal training agencies locally present in order to prevent the exit from the education and training system of adolescents between 14 and 18 years of age. In this sense, a professional institute, rooted in a specific socio-cultural context, can act as a link between the various subjects interested in preventing the phenomenon of young people who are neither trained nor work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Educazione formale e informale...2016.pdf
accesso aperto
Descrizione: File pdf
Dimensione
1.6 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.6 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.