It often happens that despite the daily efforts of the teachers, the pupils of the schools in the most deprived areas of the cities experience with severe discomfort the traditional school rhythms, which demonstrate a widespread disengagement for the study activities and often abandon the scholastic path. Although they have sufficient cognitive potential, pupils who are culturally and socially disadvantaged can not adapt to the normal patterns of the curriculum-formative proposals, often they come into conflict with the scholastic institution and with the teachers and consequently abandon the educational path. . Foreign pupils require special educational and educational attention, diversified teaching interventions depending on the root causes of their evident scholastic problems and on the basis of the diversity of their validly ascertained potential. The research, included in the PRIN project entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models", stems from the idea of ​​creating a training program that allows students of the Degree Course in "Science of Primary Education "to acquire the professional skills necessary to become" street teachers "and consequently support and train" disperse "children, who live in deprived socio-cultural and economic contexts, on the" field "(actually extracurricular educational) to re-enter the scholastic path, to improve the learning and to acquire the basic competences in every single discipline, thus contributing to the integral development of their person so that they can become future active and responsible citizens.

Accade spesso che nonostante l'impegno quotidiano degli inse- gnanti, gli alunni delle scuole delle zone più deprivate delle cit- tà vivano con profondo malessere i tradizionali ritmi scolasti- ci, che dimostrino un diffuso disimpegno per le attività di stu- dio e che spesso abbandonino il percorso scolastico. Pur essendo in possesso di sufficienti potenzialità cognitive, gli alunni culturalmente e socialmente svantaggiati non riescono ad adat- tarsi ai normali schemi delle proposte formative-curricolari, spesso entrano in conflitto con l'istituzione scolastica e con gli insegnanti e di conseguenza abbandonano il percorso formativo (Coggi, 2009). Gli alunni stranieri richiedono un'attenzione didattico-educativa particolare, degli interventi didattici di- versificati a seconda delle cause profonde dei loro evidenti problemi scolastici e in base alla diversità delle loro potenzialità validamente accertate (La Marca et al., 2015). La ricerca, inserita nell’ambito del progetto PRIN dal titolo “Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative, ICT e modelli valutativi”, nasce dall’idea di realizzare un percorso formativo che consenta agli studenti del Corso di Laurea in “Scienze della Formazione Primaria” di acquisire le competenze professionali necessarie per diventare “maestri di strada” e di conseguenza supportare e formare sul “campo” (in realtà educative extrascolastiche) i bambini “dispersi”, che vivono in contesti socio-culturali ed economici deprivati, a rientrare nel percorso scolastico, migliorare gli apprendimenti ed acquisire le competenze di base in ogni singola disciplina, contribuendo così allo sviluppo integrale della loro persona affinchè possano diventare futuri cittadini attivi e responsabili.

La Marca, A. (2016). Il recupero scolastico dei bambini stranieri. Una ricerca-intervento con il coinvolgimento degli studenti del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria.. In Nessuno escluso. Trasformare la scuola e l'apprendimento per realizzare l'educazione inclusiva. (pp.133-137).

Il recupero scolastico dei bambini stranieri. Una ricerca-intervento con il coinvolgimento degli studenti del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria.

LA MARCA, Alessandra
2016-01-01

Abstract

It often happens that despite the daily efforts of the teachers, the pupils of the schools in the most deprived areas of the cities experience with severe discomfort the traditional school rhythms, which demonstrate a widespread disengagement for the study activities and often abandon the scholastic path. Although they have sufficient cognitive potential, pupils who are culturally and socially disadvantaged can not adapt to the normal patterns of the curriculum-formative proposals, often they come into conflict with the scholastic institution and with the teachers and consequently abandon the educational path. . Foreign pupils require special educational and educational attention, diversified teaching interventions depending on the root causes of their evident scholastic problems and on the basis of the diversity of their validly ascertained potential. The research, included in the PRIN project entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models", stems from the idea of ​​creating a training program that allows students of the Degree Course in "Science of Primary Education "to acquire the professional skills necessary to become" street teachers "and consequently support and train" disperse "children, who live in deprived socio-cultural and economic contexts, on the" field "(actually extracurricular educational) to re-enter the scholastic path, to improve the learning and to acquire the basic competences in every single discipline, thus contributing to the integral development of their person so that they can become future active and responsible citizens.
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
None excluded. Transforming schools and learning to develop inclusive education.
Bergamo
2016
5
Online
La Marca, A. (2016). Il recupero scolastico dei bambini stranieri. Una ricerca-intervento con il coinvolgimento degli studenti del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria.. In Nessuno escluso. Trasformare la scuola e l'apprendimento per realizzare l'educazione inclusiva. (pp.133-137).
Proceedings (atti dei congressi)
La Marca, A
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ATTI BERGAMO 2016.pdf

accesso aperto

Descrizione: Atti completi
Dimensione 3.57 MB
Formato Adobe PDF
3.57 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/181354
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact