The contribution is part of the Project of Relevant National Interest (PRIN, 2010/2011) entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models" (National Scientific Coordinator of the Research Prof. Gaetano Domenici), with particular reference to the self-assessment of the teacher's awareness. Self-regulation is the process that, using self-assessment tools, allows us to adopt more effective behaviors in personal and professional life. The awareness of the purpose to be pursued promotes the ability to make choices and make decisions and, consequently, strengthens the conviction of possessing the necessary skills, the indispensable tools and action schemes to achieve the goals set. The conscious identification of resolutive strategies requires the ability to know how to apply a wide range of knowledge and high thinking skills, to know how to "act-thinking", demonstrating what we actually do with what we know. In the research carried out during the academic year 2014/15, we set out to analyze and measure the professional awareness of a group of 900 Sicilian teachers; we wanted to evaluate the relationship between the level of resilience and metacognitive awareness. At the same time, we have been able to validate three self-assessment tools, administered using the LIME platform: M.A.I. Metacognition Awareness Inventory (Schraw & Hope Dennison, 1994, Italian adaptation of A. La Marca, 2015), A.L.M. Awareness of Learning and Metacognition (by A. La Marca, 2014); RPQ Resilience Process Questionaire (Laudadio, A., Fiz Perez, F.J., Mazzocchetti L. 2011; adaptation of A. La Marca, M. Festeggiante and S. Schiavone, 2014). After a brief description of the results, obtained in the scales that make up the validated tools, we will also examine the outcomes of the focus groups conducted with 342 teachers, identified among those who had more years of service, in order to describe the ways in which the self-assessment tool of their professional awareness represented for them a real opportunity for reflection, problematization and comparison. Finally, in the general discussion of the results some indications will be presented for future research on teacher awareness.

Il contributo si inserisce all’interno del Progetto di Rilevante Interesse Na- zionale (PRIN, 2010/2011) dal titolo “Successo formativo, inclusione e coe- sione sociale: strategie innovative, ICT e modelli valutativi” (Coordinatore Scientifico Nazionale del Programma di Ricerca Prof. Gaetano Domenici), con particolare riferimento all’autovalutazione della consapevolezza del docente. L’autoregolazione consapevole è il processo che, avvalendosi di strumenti di ‘’self-assessment’’ permette di adottare comportamenti più efficaci nella vita personale e professionale. La consapevolezza dello scopo da perseguire promuove la capacità di effettuare scelte e compiere decisioni e, conseguen- temente, rafforza la convinzione di possedere le necessarie abilità, gli indispensabili strumenti e schemi d’azione per raggiungere le mete prefissate. L’individuazione consapevole di strategie risolutive richiede la capacità di saper applicare una vasta gamma di conoscenze ed elevate abilità di pensiero, di saper “agire-pensando”, dimostrando ciò che effettivamente si sa fare con ciò che si sa. Nella ricerca, svolta durante l’a.a. 2014/15, ci siamo proposti di analizzare e misurare la consapevolezza professionale di un gruppo di 900 docenti siciliani; abbiamo voluto valutare il rapporto esistente tra livello di resilienza e consapevolezza metacognitiva. Allo stesso tempo, abbiamo avuto modo di validare tre strumenti di autovalutazione, somministrati utilizzando la piat- taforma LIME: M.A.I. Metacognition Awareness Inventory (Schraw & Sper- ling Dennison, 1994; adattamento italiano di A. La Marca, 2015), A.L.M. Awareness of Learning and Metacognition (di A. La Marca, 2014); RPQ Re- silience Process Questionaire (Laudadio, A., Fiz Perez, F.J., Mazzocchetti L. 2011; adattamento di A. La Marca, M. Festeggiante e S. Schiavone, 2014). Dopo una breve descrizione dei risultati, ottenuti nelle scale che compon- gono gli strumenti validati, si esamineranno anche gli esiti dei focus group condotti con 342 insegnanti, individuati tra coloro che avevano più anni di servizio, al fine di descrivere le modalità attraverso le quali lo strumento di autovalutazione della propria consapevolezza professionale ha rappresentato per loro una reale occasione di riflessione, problematizzazione e confronto. Nella discussione generale dei risultati si presenteranno infine alcune indicazioni per future ricerche sulla consapevolezza degli insegnanti.

La Marca, A. (2016). La consapevolezza professionale del docente: resilienza e autoregolazione.. In La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. (pp.28-29).

La consapevolezza professionale del docente: resilienza e autoregolazione.

LA MARCA, Alessandra
2016-01-01

Abstract

The contribution is part of the Project of Relevant National Interest (PRIN, 2010/2011) entitled "Training success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and evaluation models" (National Scientific Coordinator of the Research Prof. Gaetano Domenici), with particular reference to the self-assessment of the teacher's awareness. Self-regulation is the process that, using self-assessment tools, allows us to adopt more effective behaviors in personal and professional life. The awareness of the purpose to be pursued promotes the ability to make choices and make decisions and, consequently, strengthens the conviction of possessing the necessary skills, the indispensable tools and action schemes to achieve the goals set. The conscious identification of resolutive strategies requires the ability to know how to apply a wide range of knowledge and high thinking skills, to know how to "act-thinking", demonstrating what we actually do with what we know. In the research carried out during the academic year 2014/15, we set out to analyze and measure the professional awareness of a group of 900 Sicilian teachers; we wanted to evaluate the relationship between the level of resilience and metacognitive awareness. At the same time, we have been able to validate three self-assessment tools, administered using the LIME platform: M.A.I. Metacognition Awareness Inventory (Schraw & Hope Dennison, 1994, Italian adaptation of A. La Marca, 2015), A.L.M. Awareness of Learning and Metacognition (by A. La Marca, 2014); RPQ Resilience Process Questionaire (Laudadio, A., Fiz Perez, F.J., Mazzocchetti L. 2011; adaptation of A. La Marca, M. Festeggiante and S. Schiavone, 2014). After a brief description of the results, obtained in the scales that make up the validated tools, we will also examine the outcomes of the focus groups conducted with 342 teachers, identified among those who had more years of service, in order to describe the ways in which the self-assessment tool of their professional awareness represented for them a real opportunity for reflection, problematization and comparison. Finally, in the general discussion of the results some indications will be presented for future research on teacher awareness.
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche
Bari
14-15 aprile 2016
2016
2
Online
La Marca, A. (2016). La consapevolezza professionale del docente: resilienza e autoregolazione.. In La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. (pp.28-29).
Proceedings (atti dei congressi)
La Marca, A
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SIRD-2016-ebook-Convegno-Bari.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: E-book con abstract del Convegno
Dimensione 824.54 kB
Formato Adobe PDF
824.54 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/181352
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact