The aim of this study is the reconstruction and analysis of an unrealized project: the Grand Cemetery Giuseppe Damiani Almeyda (1834-1911), from its original drawings, drawn in pencil, ink and watercolor on paper. The project won the gold medal in both in the First National of Fine Arts in Florence, in 1861, and in the Exhibition of Fine Arts in Sicily, in 1863. The reconstruction of the three-dimensional model was used to deduce elements of interpretation, such as the modular scheme of the whole composition, and perspective views, shaded or rendered, processed trying to make visible the imagined spaces represented in the original drawings in orthogonal projection. The study was brought forward also thanks to an unpublished manuscript by Giuseppe Damiani Almeyda, the "Memory Illustrative of the academic project for a capital city" (reported in the footnotes with references by the acronym MIPACC) which describes, in great details, the organization of the entire complex and dimensional description of some areas, very useful for the reconstruction of the complex modular system in palms and Sicilian canes.
L’obiettivo di questo studio è la ricostruzione e l’analisi di un progetto non realizzato: il Gran Cimitero di Giuseppe Damiani Almeyda (1834-1911), a partire dai suoi disegni originali, realizzati a matita, inchiostro e acquerello su cartoncino. Il progetto ha vinto la medaglia d’oro sia alla Prima Mostra Nazionale di Belle Arti di Firenze, nel 1861, sia alla Mostra di Sicilia di Belle Arti, nel 1863. La ricostruzione del modello tridimensionale è servita per dedurre elementi di interpretazione, quali l’impostazione modulare dell’intera composizione, e viste prospettiche, ombreggiate o renderizzate, elaborate cercando rendere visibili gli spazi immaginati nei disegni originali in proiezione ortogonale. Lo studio è stato portato a termine anche grazie ad un manoscritto inedito di Giuseppe Damiani Almeyda, la "Memoria illustrativa del progetto accademico per una città capitale" (riportato con i riferimenti in nota con l'acronimo) MIPACC) in cui è descritta, con dovizia di dettagli, l'organizzazione dell'intero complesso e la descrizione dimensionale di alcuni spazi, di grande utilità per la ricostruzione del complesso sistema modulare in palmi e canne siciliane.
Avella, F. (2016). Un progetto non realizzato: il Gran Cimitero di Giuseppe Damiani Almeyda. Dai disegni di archivio alla ricostruzione tridimensionale.. In EL ARQUITECTO, DE LA TRADICIÓN AL SIGLO XXI - Docencia e investigación en expresión gráfica arquitectónica (pp.1053-1060). Alcalá de Henares (Madrid) : Grupo Enlace Gráfico, S.L..
Un progetto non realizzato: il Gran Cimitero di Giuseppe Damiani Almeyda. Dai disegni di archivio alla ricostruzione tridimensionale.
AVELLA, Fabrizio
2016-01-01
Abstract
The aim of this study is the reconstruction and analysis of an unrealized project: the Grand Cemetery Giuseppe Damiani Almeyda (1834-1911), from its original drawings, drawn in pencil, ink and watercolor on paper. The project won the gold medal in both in the First National of Fine Arts in Florence, in 1861, and in the Exhibition of Fine Arts in Sicily, in 1863. The reconstruction of the three-dimensional model was used to deduce elements of interpretation, such as the modular scheme of the whole composition, and perspective views, shaded or rendered, processed trying to make visible the imagined spaces represented in the original drawings in orthogonal projection. The study was brought forward also thanks to an unpublished manuscript by Giuseppe Damiani Almeyda, the "Memory Illustrative of the academic project for a capital city" (reported in the footnotes with references by the acronym MIPACC) which describes, in great details, the organization of the entire complex and dimensional description of some areas, very useful for the reconstruction of the complex modular system in palms and Sicilian canes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
AVELLA-EGA-2016-Tomo-II.pdf
Solo gestori archvio
Dimensione
935.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
935.64 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.