Background: This work examined the efficacy of an integrated exercise training program (coach and family) in three children with Down syndrome to improve their motor and cognitive abilities, in particular reaction time and working memory. Methods: The integrated exercise training program was used in three children with Down syndrome, comprising two boys (M1, with a chronological age of 10.3 years and a mental age of 4.7 years; M2, with a chronological age of 14.6 years and a mental age of less than 4 years) and one girl (F1, chronological age 14.0 years and a mental age of less than 4 years). Results: Improvements in gross motor ability scores were seen after the training period. Greater improvements in task reaction time were noted for both evaluation parameters, ie, time and omissions. Conclusion: There is a close interrelationship between motor and cognitive domains in indi- viduals with atypical development. There is a need to plan intervention programs based on the simultaneous involvement of child and parents and aimed at promoting an active lifestyle in individuals with Down syndrome.

Contesto: Questo lavoro ha esaminato l'efficacia di un programma di allenamento integrato (allenatore e famiglia) in tre bambini con sindrome di Down, per migliorare le loro abilità motorie e cognitive, in particolare il tempo di reazione e la memoria di lavoro. Metodi: Il programma di allenamento integrato è stato utilizzato in tre bambini, due ragazzi (M1, con una età cronologica di 10,3 anni e di età mentale di 4,7 anni; M2, con una età cronologica di 14,6 anni e l'età mentale di meno di 4 anni) e una ragazza (F1, età cronologica 14,0 anni e un'età mentale di meno di 4 anni). Risultati: miglioramenti nei punteggi delle capacità motorie sono stati visti dopo il periodo di formazione. Maggiormente sono stati osservati miglioramenti nel tempo di reazione. Conclusione: Esiste una stretta correlazione tra le abilità motorie e cognitive in individui con sviluppo atipico. Vi è la necessità di pianificare programmi di intervento basati sulla coinvolgimento simultaneo di bambino e genitori e al fine di promuovere uno stile di vita attivo nella le persone con sindrome di Down.

Testa, D.SINDROME DI DOWN E SPORT: L'attività motoria per il recupero delle funzioni cognitive in età evolutiva.

SINDROME DI DOWN E SPORT: L'attività motoria per il recupero delle funzioni cognitive in età evolutiva

TESTA, Davide

Abstract

Background: This work examined the efficacy of an integrated exercise training program (coach and family) in three children with Down syndrome to improve their motor and cognitive abilities, in particular reaction time and working memory. Methods: The integrated exercise training program was used in three children with Down syndrome, comprising two boys (M1, with a chronological age of 10.3 years and a mental age of 4.7 years; M2, with a chronological age of 14.6 years and a mental age of less than 4 years) and one girl (F1, chronological age 14.0 years and a mental age of less than 4 years). Results: Improvements in gross motor ability scores were seen after the training period. Greater improvements in task reaction time were noted for both evaluation parameters, ie, time and omissions. Conclusion: There is a close interrelationship between motor and cognitive domains in indi- viduals with atypical development. There is a need to plan intervention programs based on the simultaneous involvement of child and parents and aimed at promoting an active lifestyle in individuals with Down syndrome.
Contesto: Questo lavoro ha esaminato l'efficacia di un programma di allenamento integrato (allenatore e famiglia) in tre bambini con sindrome di Down, per migliorare le loro abilità motorie e cognitive, in particolare il tempo di reazione e la memoria di lavoro. Metodi: Il programma di allenamento integrato è stato utilizzato in tre bambini, due ragazzi (M1, con una età cronologica di 10,3 anni e di età mentale di 4,7 anni; M2, con una età cronologica di 14,6 anni e l'età mentale di meno di 4 anni) e una ragazza (F1, età cronologica 14,0 anni e un'età mentale di meno di 4 anni). Risultati: miglioramenti nei punteggi delle capacità motorie sono stati visti dopo il periodo di formazione. Maggiormente sono stati osservati miglioramenti nel tempo di reazione. Conclusione: Esiste una stretta correlazione tra le abilità motorie e cognitive in individui con sviluppo atipico. Vi è la necessità di pianificare programmi di intervento basati sulla coinvolgimento simultaneo di bambino e genitori e al fine di promuovere uno stile di vita attivo nella le persone con sindrome di Down.
Down syndrome; physical activity; cognitive abilities; developmental age; disability;
Sindrome di down; Attività motoria; abilità cognitivie; età evolutiva; disabilità;
Testa, D.SINDROME DI DOWN E SPORT: L'attività motoria per il recupero delle funzioni cognitive in età evolutiva.
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