This research is focused on the San Domenico monastery in Cagliari and its renovation carried out in the 16th century. Founded in the settlement of Villanova on the east slope of the Castle of Cagliari during the second half of the 13th century, the monastery of San Domenico reached its maximum expansion from the last years of the sixth decade of the 16th century, maybe as a consequence of the introduction of the Dominican reform movement in the monastery. Indeed, these renovations dealt with large-scale reform involving Sardinia during the 1560’s, due to multiple factors: economic development, administrative reforms (including the diocesan reorganization), Dominican reforms and general religious reforms (relating to the defunct Council of Trent, closed in 1563). In particular, we will focus on the star-shaped rib vaulting of the church; a complex work radically transformed the temple, previously covered with a wooden roof built over a diaphragmatic arch system. The study deals with the complete destruction of the church that was rebuilt after being profoundly damaged during the Second World War; its destruction together with the shortage of available documentation of its constructive history, has prevented a proper interpretation of the building. Because of this lack of documentation, the research has therefore been primarily based on indirect archival sources such as the Acts of the provincial and general chapters of the Order, the Dominican and Ecclesiastical chronicles and the Liber I of the general archive of preachers in Rome; some direct sources, referring to the late 16th century, were also provided by local archives (Archdiocese and Municipal in Cagliari) and by the archive of the Crown of Aragon (Barcelona). Furthermore, the second challenge of the study was the elaboration of a 3D virtual reconstruction of the building that has made it possible to analyze the church as it should have appeared before its destruction. Virtual reconstruction techniques, combining historical research tools and digital representation technologies, were employed to understand the constructive process; it also allowed a proper interpretation of the linguistic details and constructive features in order to perform a comparison with the coevals architecture. Digital reconstruction, carried out using image based 3D modeling methods, was based on the iconographic materials found in the Municipal archive of Cagliari and in the Soprintendenza of Cagliari and Oristano archives. A very important part of the work has addressed the reconstruction of the relationship between the monastery of San Domenico and the Order. In particular, the research focuses on the Dominican reform movement in the province of Aragon and his spread and evolution in the Crown of Aragon; equally it investigated the relationship between the spiritual reform and the material renovation of the monasteries.

Questa ricerca riguarda il convento di San Domenico a Cagliari e la riforma della fabbrica attuata nel corso del Cinquecento. Fondato nel borgo di Villanova nel versante est del castello di Cagliari nella seconda metà del XIII secolo, il convento di San Domenico raggiunse la sua massima espansione a partire dagli anni sessanta del XVI secolo, in seguito probabilmente all’introduzione nel convento della riforma domenicana. Le riforme spirituali e materiali del convento fecero parte di più vasto movimento di rinnovamento che coinvolse su larga scala il panorama sardo nel secondo Cinquecento, dovuto a molteplici fattori tra cui il riformismo monarchico di Filippo II e le riforme religiose avviate o rinvigorite dal Concilio di Trento (conclusosi nel 1563). In particolare la tesi si concentra sul ricoprimento con volte stellari della navata della chiesa; un complesso intervento di sostituzione di una preesistente copertura lignea su archi diaframma medievale che trasformò radicalmente la fabbrica. Lo studio affronta anche i problemi derivanti dalla completa distruzione della chiesa; ricostruita dopo essere stata profondamente danneggiata durante la seconda guerra mondiale. La sua distruzione, unita alla carenza di documentazione diretta sulla storia costruttiva del complesso, ha infatti a lungo impedito una corretta interpretazione della fabbrica. Per sopperire a questo vuoto documentario, la ricerca si basa principalmente su fonti archivistiche indirette, come gli atti dei capitoli provinciali e generali dell’ordine dei predicatori, sulle cronache domenicane ed ecclesiastiche seicentesche e sul Liber I dell’Archivio generale dei predicatori di Roma; alcune fonti dirette, relative al tardo XVI secolo, sono state inoltre rinvenute in archivi locali (diocesano e comunale di Cagliari) ed esteri, soprattutto nell'Archivio della Corona d'Aragona (Barcellona). Il secondo obiettivo dello studio è l’elaborazione di una ricostruzione virtuale della fabbrica che consente di analizzare la chiesa così come essa sarebbe dovuta apparire prima della sua distruzione. Le tecniche di ricostruzione virtuale, la combinazione degli strumenti della ricerca storica con le metodologie di rappresentazione digitale, sono dunque impiegate per comprendere e analizzare il processo costruttivo della fabbrica; ciò permette anche di operare una corretta interpretazione dei dettagli linguistici e delle caratteristiche costruttive al fine di eseguire un confronto a compasso con le architetture coeve sarde e del Mediterraneo aragonese. La ricostruzione virtuale, realizzata attraverso l'utilizzo di metodi image based 3D modeling, è stata basata su materiali iconografici trovati nell’archivio municipale di Cagliari e negli archivi della Soprintendenza di Cagliari e Oristano. Una parte molto importante del lavoro è indirizzata alla ricostruzione delle relazioni tra il convento di San Domenico e l’ordine (provincia e curia generale). In particolare, la ricerca si concentra sul movimento di riforma domenicano nella provincia d'Aragona e sulla sua diffusione ed evoluzione nei territori dell'antica Corona d'Aragona; allo stesso modo viene indagata la relazione tra movimento di riforma spirituale e rinnovamento materiale dei conventi riformati.

Giammusso, .La chiesa e il convento di San Domenico a Cagliari nel XVI secolo..

La chiesa e il convento di San Domenico a Cagliari nel XVI secolo.

GIAMMUSSO, Federico Maria

Abstract

This research is focused on the San Domenico monastery in Cagliari and its renovation carried out in the 16th century. Founded in the settlement of Villanova on the east slope of the Castle of Cagliari during the second half of the 13th century, the monastery of San Domenico reached its maximum expansion from the last years of the sixth decade of the 16th century, maybe as a consequence of the introduction of the Dominican reform movement in the monastery. Indeed, these renovations dealt with large-scale reform involving Sardinia during the 1560’s, due to multiple factors: economic development, administrative reforms (including the diocesan reorganization), Dominican reforms and general religious reforms (relating to the defunct Council of Trent, closed in 1563). In particular, we will focus on the star-shaped rib vaulting of the church; a complex work radically transformed the temple, previously covered with a wooden roof built over a diaphragmatic arch system. The study deals with the complete destruction of the church that was rebuilt after being profoundly damaged during the Second World War; its destruction together with the shortage of available documentation of its constructive history, has prevented a proper interpretation of the building. Because of this lack of documentation, the research has therefore been primarily based on indirect archival sources such as the Acts of the provincial and general chapters of the Order, the Dominican and Ecclesiastical chronicles and the Liber I of the general archive of preachers in Rome; some direct sources, referring to the late 16th century, were also provided by local archives (Archdiocese and Municipal in Cagliari) and by the archive of the Crown of Aragon (Barcelona). Furthermore, the second challenge of the study was the elaboration of a 3D virtual reconstruction of the building that has made it possible to analyze the church as it should have appeared before its destruction. Virtual reconstruction techniques, combining historical research tools and digital representation technologies, were employed to understand the constructive process; it also allowed a proper interpretation of the linguistic details and constructive features in order to perform a comparison with the coevals architecture. Digital reconstruction, carried out using image based 3D modeling methods, was based on the iconographic materials found in the Municipal archive of Cagliari and in the Soprintendenza of Cagliari and Oristano archives. A very important part of the work has addressed the reconstruction of the relationship between the monastery of San Domenico and the Order. In particular, the research focuses on the Dominican reform movement in the province of Aragon and his spread and evolution in the Crown of Aragon; equally it investigated the relationship between the spiritual reform and the material renovation of the monasteries.
La iglesia y el convento de San Domenico de Cagliari en el siglo XVI
Questa ricerca riguarda il convento di San Domenico a Cagliari e la riforma della fabbrica attuata nel corso del Cinquecento. Fondato nel borgo di Villanova nel versante est del castello di Cagliari nella seconda metà del XIII secolo, il convento di San Domenico raggiunse la sua massima espansione a partire dagli anni sessanta del XVI secolo, in seguito probabilmente all’introduzione nel convento della riforma domenicana. Le riforme spirituali e materiali del convento fecero parte di più vasto movimento di rinnovamento che coinvolse su larga scala il panorama sardo nel secondo Cinquecento, dovuto a molteplici fattori tra cui il riformismo monarchico di Filippo II e le riforme religiose avviate o rinvigorite dal Concilio di Trento (conclusosi nel 1563). In particolare la tesi si concentra sul ricoprimento con volte stellari della navata della chiesa; un complesso intervento di sostituzione di una preesistente copertura lignea su archi diaframma medievale che trasformò radicalmente la fabbrica. Lo studio affronta anche i problemi derivanti dalla completa distruzione della chiesa; ricostruita dopo essere stata profondamente danneggiata durante la seconda guerra mondiale. La sua distruzione, unita alla carenza di documentazione diretta sulla storia costruttiva del complesso, ha infatti a lungo impedito una corretta interpretazione della fabbrica. Per sopperire a questo vuoto documentario, la ricerca si basa principalmente su fonti archivistiche indirette, come gli atti dei capitoli provinciali e generali dell’ordine dei predicatori, sulle cronache domenicane ed ecclesiastiche seicentesche e sul Liber I dell’Archivio generale dei predicatori di Roma; alcune fonti dirette, relative al tardo XVI secolo, sono state inoltre rinvenute in archivi locali (diocesano e comunale di Cagliari) ed esteri, soprattutto nell'Archivio della Corona d'Aragona (Barcellona). Il secondo obiettivo dello studio è l’elaborazione di una ricostruzione virtuale della fabbrica che consente di analizzare la chiesa così come essa sarebbe dovuta apparire prima della sua distruzione. Le tecniche di ricostruzione virtuale, la combinazione degli strumenti della ricerca storica con le metodologie di rappresentazione digitale, sono dunque impiegate per comprendere e analizzare il processo costruttivo della fabbrica; ciò permette anche di operare una corretta interpretazione dei dettagli linguistici e delle caratteristiche costruttive al fine di eseguire un confronto a compasso con le architetture coeve sarde e del Mediterraneo aragonese. La ricostruzione virtuale, realizzata attraverso l'utilizzo di metodi image based 3D modeling, è stata basata su materiali iconografici trovati nell’archivio municipale di Cagliari e negli archivi della Soprintendenza di Cagliari e Oristano. Una parte molto importante del lavoro è indirizzata alla ricostruzione delle relazioni tra il convento di San Domenico e l’ordine (provincia e curia generale). In particolare, la ricerca si concentra sul movimento di riforma domenicano nella provincia d'Aragona e sulla sua diffusione ed evoluzione nei territori dell'antica Corona d'Aragona; allo stesso modo viene indagata la relazione tra movimento di riforma spirituale e rinnovamento materiale dei conventi riformati.
Monastery; San Domenico; Cagliari; Sardinia; mediterranean gothic; religious architecture; virtual reconstruction.
Convento; San Domenico; Cagliari; Sardegna; gotico mediterraneo; architettura religiosa; ricostruzione virtuale;
Convento; Santo Domingo; Cagliari; Cerdeña; gótico mediterraneo; arquitectura religiosa; reconstrucción virtual.
Giammusso, .La chiesa e il convento di San Domenico a Cagliari nel XVI secolo..
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Descrizione: Tesi Dottorato Federico Maria Giammusso
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/105773
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