Within the scenery of baroque Palermo, a marble monument was erected in 1661, celebrating Philip IV’s universalism. The “Nuovo Theatro”, as it was defined by Francesco Angelo Strada in his iconographic description, was actually conceived as a theatrical device, whose stage was the world itself, offering to the spectator and to the whole city a wonderful sight and , at the same time, giving emphatic evidence to the greatness of both the king and catholic faith. It featured an allegorical representation of the four continents as the expression of the entirety of the geographically known world eventually finding a synthesis in Philip IV’s figure. Four statues of kings kneeling down in chains look towards king Philip : they have been valiant leaders, once standing out for their resistance to the Spanish monarchy, but now they lie beaten, subject to the supremacy pf the Spanish king. Text and image provide here a narrative way in which myth and historical truth blur and places are unbounded spaces known in an indirect way through the filter of that imagination and of that cultural and religious tradition , mainly a product of the Jesuitical matrix, elaborating the mythography and beliefs between the 16th and the 17th century.

Nello scenario della Palermo barocca, nel 1661 fu eretto un monumento marmoreo dedicato a Filippo IV per celebrarne l'universale potenza. Il Nuovo Theatro, come fu definito nella sua descrizione iconografica da Francesco Angelo Strada, fu concepito per disegnare uno spazio scenico, in cui palcoscenico era il mondo, che si offriva al pubblico degli spettatori e alla città intera come meraviglioso spettacolo e insieme testimonianza ed esaltazione della grandezza del sovrano e della fede cattolica. Esso rappresentava allegoricamente i quattro continenti, espressione della totalità del mondo geograficamente allora conosciuto, che trovava in Filippo IV la sua sintesi. Guardano verso il sovrano – posto all'apice del monumento – quattro statue di re, ormai schiavi, inginocchiati e in catene: si tratta di valorosi combattenti che nei diversi continenti si erano distinti per la loro resistenza alla monarchia spagnola, ma ormai sconfitti e piegati dall'egemonia del sovrano spagnolo. Testo e immagine costruiscono un percorso narrativo in cui mito e storia si confondono e i luoghi appaiono spazi geografici senza confini, conosciuti in modo indiretto e mediato attraverso il filtro dell'immaginazione e della tradizione culturale e religiosa, soprattutto di matrice gesuitica, che tra Cinque e Seicento andava elaborando miti e credenze.

Cancila, R. (2014). Dal Cile alle Filippine: una rappresentazione dell'impero spagnolo nella Palermo barocca di Filippo IV. RIVISTA STORICA ITALIANA, CXXVII(2/2014), 343-370.

Dal Cile alle Filippine: una rappresentazione dell'impero spagnolo nella Palermo barocca di Filippo IV

CANCILA, Rosaria
2014-01-01

Abstract

Within the scenery of baroque Palermo, a marble monument was erected in 1661, celebrating Philip IV’s universalism. The “Nuovo Theatro”, as it was defined by Francesco Angelo Strada in his iconographic description, was actually conceived as a theatrical device, whose stage was the world itself, offering to the spectator and to the whole city a wonderful sight and , at the same time, giving emphatic evidence to the greatness of both the king and catholic faith. It featured an allegorical representation of the four continents as the expression of the entirety of the geographically known world eventually finding a synthesis in Philip IV’s figure. Four statues of kings kneeling down in chains look towards king Philip : they have been valiant leaders, once standing out for their resistance to the Spanish monarchy, but now they lie beaten, subject to the supremacy pf the Spanish king. Text and image provide here a narrative way in which myth and historical truth blur and places are unbounded spaces known in an indirect way through the filter of that imagination and of that cultural and religious tradition , mainly a product of the Jesuitical matrix, elaborating the mythography and beliefs between the 16th and the 17th century.
2014
Settore M-STO/02 - Storia Moderna
Cancila, R. (2014). Dal Cile alle Filippine: una rappresentazione dell'impero spagnolo nella Palermo barocca di Filippo IV. RIVISTA STORICA ITALIANA, CXXVII(2/2014), 343-370.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
R. Cancila (RSI, 2:2014).pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 1.29 MB
Formato Adobe PDF
1.29 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/98019
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact