The article reviews the structure as well as the rhetorical organization of Poggio Bracciolini’s Liber facetiarum. Furthermore, it suggests some hypothesis on the author’s narrative project by examining the amendments to the book occurred over the different editing stages. The article focuses on the dialogical setting, which coordinates the narrative pieces and brings the act of narration back to the conversations held within the humanistic circle of the papal Curia. Poggio chooses the pattern of Decameron «lieta brigata» and adapts it to the new context of the humanistic "confabulatio"; he also emphasizes the comic and the theatrical aspects of verbal interaction and creates a close relationship between the way of acting and the content of microtexts. In this way, the Confabulationes – according to the title chosen by the author for his book – represent and encode the new practice of the courtesan conversation, which will lead to the theoretical treatises of Pontano and Castiglione.

Il saggio prende in esame la struttura e l’organizzazione retorica del Liber facetiarum di Poggio Bracciolini, avanzando alcune ipotesi sul progetto narrativo dell’autore alla luce delle modifiche apportate nelle diverse fasi redazionali del libro. L’accento viene posto sulla costruzione di una cornice dialogica, che coordina le singole pièce narrative e riconduce l’atto del narrare alle conversazioni del circolo umanistico della Curia pontificia. Da un lato, Poggio recupera il modello della «lieta brigata» del Decameron, adattandolo al nuovo contesto della "confabulatio" umanistica; dall’altro, approfondisce la dimensione comica e scenica dello scambio verbale, istituendo uno stretto rapporto fra modalità di recitazione e contenuto dei microtesti. In quest’ottica, le Confabulationes – così l’autore definisce il proprio libro – si incaricano di riprodurre e codificare la nuova prassi della convivialità cortigiana, aprendo la strada alle successive riflessioni teoriche di Pontano e di Castiglione.

Barbaro, M. (2014). Le Confabulationes di Poggio e il «palcoscenico» della Curia. STUDI E PROBLEMI DI CRITICA TESTUALE, 2014, n. 1(88, 2014 n. 1), 101-125.

Le Confabulationes di Poggio e il «palcoscenico» della Curia

BARBARO, Marta
2014-01-01

Abstract

The article reviews the structure as well as the rhetorical organization of Poggio Bracciolini’s Liber facetiarum. Furthermore, it suggests some hypothesis on the author’s narrative project by examining the amendments to the book occurred over the different editing stages. The article focuses on the dialogical setting, which coordinates the narrative pieces and brings the act of narration back to the conversations held within the humanistic circle of the papal Curia. Poggio chooses the pattern of Decameron «lieta brigata» and adapts it to the new context of the humanistic "confabulatio"; he also emphasizes the comic and the theatrical aspects of verbal interaction and creates a close relationship between the way of acting and the content of microtexts. In this way, the Confabulationes – according to the title chosen by the author for his book – represent and encode the new practice of the courtesan conversation, which will lead to the theoretical treatises of Pontano and Castiglione.
2014
Settore L-FIL-LET/10 - Letteratura Italiana
Barbaro, M. (2014). Le Confabulationes di Poggio e il «palcoscenico» della Curia. STUDI E PROBLEMI DI CRITICA TESTUALE, 2014, n. 1(88, 2014 n. 1), 101-125.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Le Confabulationes di Poggio_SPCT.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo integrale
Dimensione 1.39 MB
Formato Adobe PDF
1.39 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/96681
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact