The Twentieth Century produced a remarkable progress in physics and biology, thanks to the support of new technical instruments, generally enlarging the horizon of scientific research. The genetic alterations are tolerated in those fields, such as medicine, where they are beneficial to man, whereas they provoke perplexity and anxiety in the artistic field, where the intervention on living forms, since it is not justified by a principle of utility, seems to fall into futile hedonism. After a brief review of the main theories on the relationship between ethics and biotechnologies, started in the 70s, we will analyse some transgenic works by the Brazilian artist Edoardo Kac, in order to, on the one hand, emphasize the ethical, philosophical and social value of these living forms of art, and on the other, clarify how the arrival of new technologies has influenced the transformation of traditional aesthetic categories.

Nel corso del Novecento si è assistito ad un intenso sviluppo della fisica e della biologia, grazie all’ausilio di nuovi strumenti tecnologici che hanno ampliato l’orizzonte della ricerca. Le sperimentazioni su organismi geneticamente modificati (come la famosa clonazione della pecora Dolly) hanno spesso generato scalpore, turbando le coscienze. Tali interventi sono tollerati in quei settori come la medicina in cui possono portare benefici all’esistenza dell’uomo, mentre suscitano inquietudine e perplessità in campo artistico dove l’intervento sulle forme viventi, non trovando giustificazione sul principio di utilità, sembra sfociare nel futile edonismo. Tenendo presente il dibattito avviato a partire dagli anni Settanta in bioetica, si esamineranno alcune opere d’arte transgenica dell’artista brasiliano Edoardo Kac da un lato per mettere in luce il valore etico, filosofico e sociale che assumono queste forme d’arte viventi dall’altro per sottolineare in che modo l’avvento di queste nuove tecnologie ha inciso sulla trasformazione delle categorie estetiche tradizionali (imitazione, creatività).

Di Stefano, E. (2013). Living Forms (of Art). Edoardo Kac's Transgenic Art between Ethics and Aesthetics. In L. Russo (a cura di), Evolutions of Form (pp. 223-232). Berlin : Logos Verlag.

Living Forms (of Art). Edoardo Kac's Transgenic Art between Ethics and Aesthetics

DI STEFANO, Elisabetta
2013-01-01

Abstract

The Twentieth Century produced a remarkable progress in physics and biology, thanks to the support of new technical instruments, generally enlarging the horizon of scientific research. The genetic alterations are tolerated in those fields, such as medicine, where they are beneficial to man, whereas they provoke perplexity and anxiety in the artistic field, where the intervention on living forms, since it is not justified by a principle of utility, seems to fall into futile hedonism. After a brief review of the main theories on the relationship between ethics and biotechnologies, started in the 70s, we will analyse some transgenic works by the Brazilian artist Edoardo Kac, in order to, on the one hand, emphasize the ethical, philosophical and social value of these living forms of art, and on the other, clarify how the arrival of new technologies has influenced the transformation of traditional aesthetic categories.
2013
Settore M-FIL/04 - Estetica
Di Stefano, E. (2013). Living Forms (of Art). Edoardo Kac's Transgenic Art between Ethics and Aesthetics. In L. Russo (a cura di), Evolutions of Form (pp. 223-232). Berlin : Logos Verlag.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Di Stefano_Living form (of Art)-Logos 2013.pdf

Open Access dal 04/11/2023

Dimensione 498.33 kB
Formato Adobe PDF
498.33 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/95491
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact