in recent years museum communication through the most advanced communication instruments has become, for museographers, has become a topic of great interest regarding the design. over several years, is in fact conducted an intense debate concerning the methods and communication media for the archaeological narrative in continual contrast between traditionalists and innovators on the relationship between objects and multimedia and the museum as a place of learning and entertainment. The thesis is concerned with the use and the role of new technologies focusing on the possibility of their integration in archaeological exhibitions. in the last few years, the new media have made important changes to the traditional systems of conservation, management and communication. Due to the capability of the new digital technologies for the reconstruction and contextualization of archaeological finds, the use of these systems has changed the way to exhibit archaeological finds. The use of new communication technologies in archaeological museums has changed the way of exhibiting the objects and can make the visit more involving and interesting. however, the excessive use of these tools might risk overwhelming the objects themselves, transforming the museum into a simple attraction. Therefore the purpose of the dissertation is to examine the relationship between traditional and innovative tools for communication in archaeological museums and to understand how the new media might be chosen and applied by architects and/or exhibitions designers to create effective and communicative museums exhibitions in order to transmit the values and significance of displayed collections. For this aim the research investigates and indepth analyses several national and international case studies analysed in their architectural and museographic aspects.

Negli ultimi anni il tema della comunicazione museale attraverso i più avanzati strumenti di comunicazione è diventato, per i museografi, di forte interesse progettuale. Da diversi anni viene condotto infatti un dibattito molto acceso sui metodi e mezzi di comunicazione a supporto della narrazione archeologica in continuo contrasto fra tradizionalisti e rinnovatori, sul rapporto tra gli oggetti e la multimedialità e sul museo come luogo di apprendimento e divertimento. La ricerca approfondisce l'uso e il ruolo delle nuove tecnologie di comunicazione concentrandosi sulla possibilità di inserimento di essi negli allestimenti a carattere archeologico. Negli ultimi anni, i new media hanno apportato importanti cambiamenti ai tradizionali sistemi di conservazione, gestione e comunicazione. Data la capacità delle nuove tecnologie digitali per la ricostruzione e la contestualizzazione dei reperti archeologici, l’utilizzo di queste all’interno dei musei archeologici ha cambiato il modo di presentare gli oggetti e può rendere la visita più coinvolgente e interessante. Tuttavia l’uso eccessivo di questi media rischia di diventare soverchiante rispetto agli oggetti stessi, trasformando il museo in una attraction. L’obiettivo della ricerca è dunque quello di approfondire il rapporto tra i sistemi di comunicazione tradizionali e innovativi all’interno degli allestimenti archeologici e comprenderne come i media possono essere scelti e inseriti dagli architetti ed exhibition designers per progettare e realizzare allestimenti museali che siano comunicativi ed efficaci allo scopo di trasmettere in maniera appropriata i valori e i significati delle collezioni storiche e archeologiche. A tal fine, la ricerca esamina un numero considerevole di casi studio nazionali e internazionali, analizzati e approfonditi nei loro aspetti architettonici e museografici.

LA SCALA, . (2014). Comunicare l'archeologia: innovazioni multimediali negli allestimenti museali.

Comunicare l'archeologia: innovazioni multimediali negli allestimenti museali

LA SCALA, Paola
2014-02-24

Abstract

in recent years museum communication through the most advanced communication instruments has become, for museographers, has become a topic of great interest regarding the design. over several years, is in fact conducted an intense debate concerning the methods and communication media for the archaeological narrative in continual contrast between traditionalists and innovators on the relationship between objects and multimedia and the museum as a place of learning and entertainment. The thesis is concerned with the use and the role of new technologies focusing on the possibility of their integration in archaeological exhibitions. in the last few years, the new media have made important changes to the traditional systems of conservation, management and communication. Due to the capability of the new digital technologies for the reconstruction and contextualization of archaeological finds, the use of these systems has changed the way to exhibit archaeological finds. The use of new communication technologies in archaeological museums has changed the way of exhibiting the objects and can make the visit more involving and interesting. however, the excessive use of these tools might risk overwhelming the objects themselves, transforming the museum into a simple attraction. Therefore the purpose of the dissertation is to examine the relationship between traditional and innovative tools for communication in archaeological museums and to understand how the new media might be chosen and applied by architects and/or exhibitions designers to create effective and communicative museums exhibitions in order to transmit the values and significance of displayed collections. For this aim the research investigates and indepth analyses several national and international case studies analysed in their architectural and museographic aspects.
Communicating archaeology: multimedia innovations in museum exhibitions
24-feb-2014
Negli ultimi anni il tema della comunicazione museale attraverso i più avanzati strumenti di comunicazione è diventato, per i museografi, di forte interesse progettuale. Da diversi anni viene condotto infatti un dibattito molto acceso sui metodi e mezzi di comunicazione a supporto della narrazione archeologica in continuo contrasto fra tradizionalisti e rinnovatori, sul rapporto tra gli oggetti e la multimedialità e sul museo come luogo di apprendimento e divertimento. La ricerca approfondisce l'uso e il ruolo delle nuove tecnologie di comunicazione concentrandosi sulla possibilità di inserimento di essi negli allestimenti a carattere archeologico. Negli ultimi anni, i new media hanno apportato importanti cambiamenti ai tradizionali sistemi di conservazione, gestione e comunicazione. Data la capacità delle nuove tecnologie digitali per la ricostruzione e la contestualizzazione dei reperti archeologici, l’utilizzo di queste all’interno dei musei archeologici ha cambiato il modo di presentare gli oggetti e può rendere la visita più coinvolgente e interessante. Tuttavia l’uso eccessivo di questi media rischia di diventare soverchiante rispetto agli oggetti stessi, trasformando il museo in una attraction. L’obiettivo della ricerca è dunque quello di approfondire il rapporto tra i sistemi di comunicazione tradizionali e innovativi all’interno degli allestimenti archeologici e comprenderne come i media possono essere scelti e inseriti dagli architetti ed exhibition designers per progettare e realizzare allestimenti museali che siano comunicativi ed efficaci allo scopo di trasmettere in maniera appropriata i valori e i significati delle collezioni storiche e archeologiche. A tal fine, la ricerca esamina un numero considerevole di casi studio nazionali e internazionali, analizzati e approfonditi nei loro aspetti architettonici e museografici.
exhibition design; new media; interpretative tools; interactivity; archaeological exhibitions.
Exhibition design; new media; strumenti di comunicazione museografica; interattività; allestimenti archeologici.
LA SCALA, . (2014). Comunicare l'archeologia: innovazioni multimediali negli allestimenti museali.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Comunicare l'archeologia_Innovazioni multimediali negli allestimenti museali_Paola La Scala_.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi di Dottorato
Dimensione 145.46 MB
Formato Adobe PDF
145.46 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/91195
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact