The spread of COVID-19 has forced teachers and students to move to distance teaching and learning for which they were certainly not prepared. This study aims to get together information on the organizational and didactic strategies activated, on the critical issues and on the evaluation of the didactic effectiveness of the Latin language teaching practices. The challenge of the research is to draw from a difficult experience such as the one we are experiencing that will help us reconsider teaching and especially teaching Latin even in the post-emergency phase. Ten teachers involved in the research from Sicily and Piedmont regions. The participants have developed a personal application of the shared principles within their educational path; they were being monitored and supervised in both group and individual mode. Despite the difficulties, the teachers worked hard to fill the gaps in distance learning and to transform this experience into an opportunity for creativity, sharing and experimentation with innovative teaching methods.

La didattica a distanza nel periodo di emergenza COVID-19 ha rappresentato una novità senza precedenti cui docenti e studenti non erano certamente preparati. La ricerca presentata ha consentito di raccogliere informazioni sulle strategie organizzative e didattiche attivate, sulle criticità e sulla valutazione dell'efficacia didattica degli interventi effettuati nell’ambito dell’insegnamento del latino. La scommessa della ricerca è trarre da un’esperienza difficile come quella che stiamo vivendo elementi che ci aiutino a ripensare la didattica ed in particolar modo l’insegnamento del latino anche nella fase post emergenziale. I dieci docenti siciliani e piemontesi coinvolti nel progetto di ricerca hanno sviluppato una personale applicazione dei principi condivisi all’interno della propria pratica didattica; tutti i docenti sono stati seguiti in un percorso di monitoraggio e supervisione in modalità sia di gruppo, sia individuale. Nonostante le difficoltà, i docenti si sono impegnati per colmare le lacune della didattica a distanza e per trasformare questa esperienza in un’occasione di creatività, condivisione e sperimentazione di modalità didattiche innovative.

La Marca Alessandra, Longo Leonarda (2021). Pratiche di Didattica della Lingua latina e DAD nel periodo di emergenza Covid-19. NUOVA SECONDARIA, 3, 277-295.

Pratiche di Didattica della Lingua latina e DAD nel periodo di emergenza Covid-19

La Marca Alessandra
;
Longo Leonarda
2021-01-01

Abstract

The spread of COVID-19 has forced teachers and students to move to distance teaching and learning for which they were certainly not prepared. This study aims to get together information on the organizational and didactic strategies activated, on the critical issues and on the evaluation of the didactic effectiveness of the Latin language teaching practices. The challenge of the research is to draw from a difficult experience such as the one we are experiencing that will help us reconsider teaching and especially teaching Latin even in the post-emergency phase. Ten teachers involved in the research from Sicily and Piedmont regions. The participants have developed a personal application of the shared principles within their educational path; they were being monitored and supervised in both group and individual mode. Despite the difficulties, the teachers worked hard to fill the gaps in distance learning and to transform this experience into an opportunity for creativity, sharing and experimentation with innovative teaching methods.
2021
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca Alessandra, Longo Leonarda (2021). Pratiche di Didattica della Lingua latina e DAD nel periodo di emergenza Covid-19. NUOVA SECONDARIA, 3, 277-295.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
NS_LaMarca_Longo.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: pdf
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 891.68 kB
Formato Adobe PDF
891.68 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/523381
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact