If there is something deeply and viscerally inherent to the actual existential dimension of the city of Palermo, from the time of its multiple and layered Phoenician origins, this is certainly the concept of a graft. And on analogy with the agricultural graft, namely the practice of growing together with an existing plant a part of another plant, in order to strengthen the former but modifying it to become a different genus from the initial one, the entire millennial history of the city may be regarded as the fruit of continuous, cyclic introductions of exogenous urban and architectural models, modulated in accordance with native cultural contingencies of different foundational and refoundational examples of the urbs. The entire physical corpus of Palermo can thus be considered as the result of different experiences of insertions and deliberate combinations, in every case, with the knowledge that every new architectural writing or rewriting has been at the same time an interpretive reading of the existing one. It is no coincidence that in the exemplary projects of the graft strategy - such as the seventeenth-century architectural backdrops of the Teatro del Sole (the city’s Quattro Canti) by Giulio Lasso, the Gymnasium in the Botanical Gardens by Leon Dufourny, the Casina dei Quattro Pizzi in Arenella by Carlo Giachery, the English Gardens, the Crescent and the Square typologies explored by Giovan Battista Filippo Basile in Cassaro and Piazza Marina, and the boulevard concept for the Real Strada Favorita (Via Libertà) also by Giachery, the Post Office building by Angiolo Mazzoni, the Enel headquarters by Joseph and Alberto Samonà and Giuseppina Marcialis, or the ZEN project by Gregotti, Amoroso, Bisogni, Matsui and Purini - is recognizable the continuity of an intimate dialectic between autonomy and heteronomy of architectural and urban models used.

Se vi è qualcosa di profondamente e visceralmente connaturato alla stessa dimensione esistenziale della città di Palermo, sin dalle sue molteplici e stratificate origini fenicio-puniche, questo è certamente il concetto di “innesto”. Ed in analogia con l’innesto agrario, cioè con la pratica del far concrescere in una pianta esistente una parte di un altro vegetale, al fine di rafforzare il primo soggetto ma modificandolo verso un genere diverso da quello iniziale, l’intera storia millenaria della città potrà essere riguardata come il frutto di continue, cicliche introduzioni di modelli architettonici e urbani esogeni, declinati rispetto alle contingenze culturali autoctone dei diversi esempi fondativi e rifondativi dell’urbe. L’intero corpo fisico di Palermo può, pertanto, essere considerato come il risultato di diverse esperienze di inserzioni e di accostamenti operati, in ogni caso, con la consapevolezza che ogni nuova scrittura o riscrittura architettonica è stata nel contempo lettura interpretativa dell’esistente. Non a caso nei progetti esemplificativi della strategia dell’innesto - come le secentesche quinte architettoniche del Teatro del Sole (i quattro Canti di città) di Giulio Lasso, il Gymnasium dell’Orto Botanico di Léon Dufourny, la Casina dei Quattro Pizzi all’Arenella di Carlo Giachery, i giardini all’Inglese, le tipologie del Crescent e dello Square sperimentate da Giovan Battista Filippo Basile nel Cassaro e a piazza Marina e quella del boulevard utilizzata dallo stesso Giachery per la Real Strada Favorita (via Libertà), il Palazzo delle Poste di Angiolo Mazzoni, la sede Enel di Giuseppe e Alberto Samonà, e Giuseppina Marcialis, o lo ZEN del Gruppo Gregotti, Amoroso, Bisogni, Matsui e Purini - è riconoscibile la continuità di una intima dialettica tra autonomia ed eteronomia dei modelli architettonici e urbani utilizzati.

Di Benedetto, G. (2019). Palermo tra innesti e piante originarie. ARCHITETTURA CIVILE(23-24), 13-16.

Palermo tra innesti e piante originarie

Di Benedetto, Giuseppe
2019-01-01

Abstract

If there is something deeply and viscerally inherent to the actual existential dimension of the city of Palermo, from the time of its multiple and layered Phoenician origins, this is certainly the concept of a graft. And on analogy with the agricultural graft, namely the practice of growing together with an existing plant a part of another plant, in order to strengthen the former but modifying it to become a different genus from the initial one, the entire millennial history of the city may be regarded as the fruit of continuous, cyclic introductions of exogenous urban and architectural models, modulated in accordance with native cultural contingencies of different foundational and refoundational examples of the urbs. The entire physical corpus of Palermo can thus be considered as the result of different experiences of insertions and deliberate combinations, in every case, with the knowledge that every new architectural writing or rewriting has been at the same time an interpretive reading of the existing one. It is no coincidence that in the exemplary projects of the graft strategy - such as the seventeenth-century architectural backdrops of the Teatro del Sole (the city’s Quattro Canti) by Giulio Lasso, the Gymnasium in the Botanical Gardens by Leon Dufourny, the Casina dei Quattro Pizzi in Arenella by Carlo Giachery, the English Gardens, the Crescent and the Square typologies explored by Giovan Battista Filippo Basile in Cassaro and Piazza Marina, and the boulevard concept for the Real Strada Favorita (Via Libertà) also by Giachery, the Post Office building by Angiolo Mazzoni, the Enel headquarters by Joseph and Alberto Samonà and Giuseppina Marcialis, or the ZEN project by Gregotti, Amoroso, Bisogni, Matsui and Purini - is recognizable the continuity of an intimate dialectic between autonomy and heteronomy of architectural and urban models used.
2019
Settore ICAR/14 - Composizione Architettonica E Urbana
Di Benedetto, G. (2019). Palermo tra innesti e piante originarie. ARCHITETTURA CIVILE(23-24), 13-16.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
6. G. Di BENEDETTO, Palermo tra innesti e piante originarie, AC XXIII-XXVI .pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Pdf dell'articolo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 8.32 MB
Formato Adobe PDF
8.32 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/365104
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact