For an architect thinking about his own city, and a specific piace inside it, to improve il means concentrating on the specific qualities of the site fron a historical, economic. Social and cultural standpoint. This writing will go into the details of this reflection, through the experiences of Carlo Scarpa and the prominent role undertaken by him in the definition of a possible innovative strategy dealing with the 1953 Messina Exhibition on Antonello. All this is directed towards the acquisition of the capacity for recognizing the physicality of a meaningful architecture and the spatial relationships that define it, like for example those between interior and exterior, thus making one's own the concept of threshold and spatial continuum. Design choices must be directed towards a process which has as its final objective the defining of a particular sequence linked to the idea of contemporary interors.

Per un architetto pensare alla propria città, a un luogo specifico e al suo interno da migliorare significa concentrarsi sulle qualità specifiche del sito da un punto di vista storico, economico, sociale e culturale. Questo scritto entrerà nei dettagli di questa riflessione, attraverso le esperienze di Carlo Scarpa e l'importante ruolo assunto da lui nella definizione di una possibile strategia innovativa già dalla mostra su Antonello da Messina del 1953. Il fare del maestro veneziano è volto all'acquisizione e alla capacità di riconoscere la fisicità di un'architettura significativa e le relazioni spaziali che la definiscono, come ad esempio quelle tra interno ed esterno, rendendo esplicito il concetto di soglia e di continuum spaziale. Le scelte progettuali di Scarpa sono orientate verso un processo che ha come obiettivo finale la definizione di una sequenza “particolare” legata all'idea di interno contemporaneo.

Giunta, S. (2019). Scarpa in Sicily: The memory of our senses. In Pedro António Janeiro (a cura di), Brawing (…) City (…) Boby, Dwelling on Earth. (pp. 189-201). london : CRC Press, Taylor & Francis Group, London, UK.

Scarpa in Sicily: The memory of our senses

Giunta, Santo
2019-01-01

Abstract

For an architect thinking about his own city, and a specific piace inside it, to improve il means concentrating on the specific qualities of the site fron a historical, economic. Social and cultural standpoint. This writing will go into the details of this reflection, through the experiences of Carlo Scarpa and the prominent role undertaken by him in the definition of a possible innovative strategy dealing with the 1953 Messina Exhibition on Antonello. All this is directed towards the acquisition of the capacity for recognizing the physicality of a meaningful architecture and the spatial relationships that define it, like for example those between interior and exterior, thus making one's own the concept of threshold and spatial continuum. Design choices must be directed towards a process which has as its final objective the defining of a particular sequence linked to the idea of contemporary interors.
2019
Settore ICAR/14 - Composizione Architettonica E Urbana
Giunta, S. (2019). Scarpa in Sicily: The memory of our senses. In Pedro António Janeiro (a cura di), Brawing (…) City (…) Boby, Dwelling on Earth. (pp. 189-201). london : CRC Press, Taylor & Francis Group, London, UK.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
santo giunta lisbona .pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 3.28 MB
Formato Adobe PDF
3.28 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/352497
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact